SURES

من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم، زیراترسیم کردن سریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد

دوشنبه 16 اسفند 1389

طراحی شهری

نویسنده: REZA deylami   

طراحی در شهرهای ایران، بخشهای قدیمی یا درونی، بخش میانی، بخش جدید و کل مجموعه شهری را شامل میشود. از این میان، در بخشهای قدیمی (درونی) و تا حدی میانی، اصول سازماندهی فضا بیشتر دیده میشود.
این اصول عبارتند از :

1.اصل پیوستگی فضایی.
2.اصل هم پیوندی واحدهای مسکونی و عناصر شهری.
3.اصل محصور کردن فضا، اصل مقیاس و تناسب.
4.اصل فضاهای متباین.
5.اصل قلمرو.
6.اصل ترکیب.

ادامه مطلب

نظرات() 

شنبه 14 اسفند 1389

معماری داخلی ایرانی به نقل از سایت BBC

نویسنده: REZA deylami   

 

در طبقه بندی نشانه های ایرانی نخستین عامل به معماری ایرانی بر می گردد. این معماری اگر چه به صورت تزئینی به کار رود برگرفته از عناصر قدیمی در خانه های ایرانی است: در چوبی با کلون، پنجره های طاق ضربی، شیشه های رنگین، زمین آجرفرش مانند آن. در عناصر مربوط به آرایش داخلی بنا نیز عناصر قدیمی بویژه استفاده از آینه، نقاشی مینیاتور، تخت و قالیچه، سازهای موسیقی، اشیای عتیقه دوره قاجاری تا رضاشاه و ظروف چینی کلاسیک یا سفالی و نیز سینی های برنجی دیده می شود.

نمای داخلی رستوران پاتوق در تورنتو

نمای بیرونی رستوران پاتوق در تورنتو

در کافه رستوران بیبلوس در مونترال به دلیل خصلت قهوه خانه بودن مکان، معماری داخلی و دکوراسیون با استفاده کامل از عناصر قهوه خانه های سنتی طراحی شده است. سماور قدیمی و استکان های کمر باریک و سینی های برنجی مخصوص چای و شیوه چای دادن (استکان کمر باریک قند پهلو روی سینی کوچک برنجی یا ظرف های دیزی) همگی از سنت قهوه خانه ای الگو برداری شده است. حتی چند تابلو قهوه خانه ای هم دیده می شود. در بخشی از رستوران هم می توان روی تخت هایی نشست که با فرش پوشیده شده است و به پشتی های ایرانی تکیه داد.

ادامه مطلب

نظرات() 

شنبه 14 اسفند 1389

معماری ارگانیک

نویسنده: REZA deylami   

 

خانه هیل د کارو اوک پارک . خانه شخصی رایت.

خانه هیل د کارو اوک پارک . خانه شخصی رایت - معماری ارگانیک

خانه رابی،شیکاگو ۱۹۰۹- یکی از مشهورترین خانه های رایت است که به طور کامل المان های(( پریری)) را نمایان می سازد.این خانه ها اولین مدل از حالت گرایی دراماتیک وسه بعدی بودندکه ((وایت من))با آواز در مورد این خانه هامی گفت: ((نفس های عمیقی از فضا می کشم….زمین در راست وچپ من جریان دارد…چه جاده بزرگی تومرا بهتر از خودم درک می کنی….)) واین بودموضوع امریکا که برای اولین بارتوسط صفحات وحرکت های افقی رایت فرم معماری پیدا نمود ودر دهه اول قرن دراطراف شیکاگو ساخته شدند.

خانه رابی،شیکاگو - معماری ارگانیک

خانه رابی،شیکاگو - معماری ارگانیک

ساختمان اداری اس.سی.جانسون برادران.ویسکانسین۳۹-۱۹۳۶ .

تمام بد نه ها منحنی شکل هستند چونکه پلان مدول دایره دارد. پنجرها ی نواری وسقف ساختمان از شیشه هستند. ستونها از بتن بوده وبفرم چتر میباشند.برج آزمایشگاه درسال ۱۹۵۰ تکمیل شد.

ادامه مطلب

نظرات() 

جمعه 13 اسفند 1389

پل بروکلین

نویسنده: REZA deylami   

   
پل بروکلین (Brooklyn Bridge) یکی از قدیمی ترین پل های معلق در ایالات متحده آمریکا است .ساخت این پل در سال1869 آغاز شد و در سال 1883 تکمیل شد و بر روی رودخانه شرق واقع شده است که بروکلین را به منتهن متصل می کند . این پل 1825 متر طول دارد و بزرگترین پل معلق جهان تا سال 1903 بوده است و همچنین این پل اولین پل معلق سیم فولادی (steel-wire) جهان است .نیویورک یکی از زیباترین خط افق های جهان را دارد که دورنمای این پل در منظره شهر ، خط افق نیویورک را دوچندان زیباتر می کند .

   

پل بروکلین در مه 1883 افتتاح شد . طراحان این پل : John A. Roebling - Washington Roebling و Emily Warren Roebling بودند. Roebling می گوید این پل نه تنها در ظاهر باشکوه و مقاوم است بلکه در واقعیت هم همینطور است . دو برج هر کدام به ارتفاع 84 متر در وسط پل ساخته شده است که بسیاری از کابل ها به آن ها متصل شده اند . یک شبکه کابل های مقاوم هر کدام به ضخامت 11 اینچ این پل را در برابر سقوط محافظ می کند . حتی Roebling ادعا کرد که این پل بدون این کابل ها هم فرو نمی ریزد و صرفا خم می شود . اما بعد از افتتاح این پل هنوز خیلی از نیویورکی ها امن بودن این پل را باور نداشتن و برای اثبات سخنان Roebling تعداد 21 فیل به صورت همزمان از روی پل عبور کردند . پل بروکلن به عنوان یکی از بزرگترین پل های مهندسی در قرن 19 هنوز باقی مانده است و یکی از محبوب ترین پل های جهان در شهر نیویورک است
   

نظرات() 

سه شنبه 10 اسفند 1389

تخت جمشید

نویسنده: REZA deylami   


معماری تخت جمشید




تخت جمشید، مجموعه ای از کاخهای بسیار باشکوهی است که ساخت آنها در سال 512 قبل از میلاد آغاز شد و اتمام آن 150 سال به طول انجامید. تخت جمشید در محوطه وسیعی واقع شده که از یک طرف به کوه رحمت و از طرف دیگر به مرودشت محدود است. این کاخهای عظیم سلطنتی در کنار شهر پارسه که یونانیان آن را پرسپولیس خوانده اند ساخته شده است
ساختمان تخت جمشید در زمان داریوش اول در حدود 518 ق. م، آغاز شد. نخست صفه یا تختگاه بلندی را آماده کردند و روی آن تالار آپادانا و پله های اصلی و کاخ تچرا را ساختند. پس از داریوش، پسرش خشایارشا تالار هدیش را بنا نمود و طرح بنای تالار صد ستون را ریخت. اردشیر اول تالار صد ستون را تمام کرد. اردشیر سوم ساختمان را آغاز کرد که ناتمام ماند. این ساختمانها بر روی پایه هایی ساخته شــده که قسمتـی از آنها صخره های عظیم و یکپارچه بوده و یا آنها را در کوه تراشیده اند
معماری هخامنشی ، هنری است امتزاجی که از سبک معماری های بابل و آشور و مصر و شهرهای یونانی آسیای صغیر و قوم اورارتو اقتباس شده و با هنر نمایی و ابتکار روح ایرانی نوع مستقلی را از معماری پدید آورده است. هخامنشیان با ساختن این ابنیه عظیم می خواستند عظمت شاهنشاهی بزرگ خود را به جهانیان نشان دهند.

ادامه مطلب

نظرات() 

سه شنبه 10 اسفند 1389

کلیسای سن استپانوس

نویسنده: REZA deylami   

کلیسای سن استپانوس یا سنت استپانوس دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره‌کلیسا قرار می‌گیرد[۱] این بنا در استان آذربایجان شرقی در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا و در فاصله ۳ کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس در محلی به نام قزل وانک (صومعه سرخ) واقع شده است. این کلیسا در سده نهم میلادی ساخته شده است ولی به علت زلزله دچار آسیب‌های جدی شده بود که در دوران صفویه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

کلیه محوطه کلیسا در قلب کوه‌ها و در میان طبیعت سبز منطقه مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

این کلیسا مورد احترام تمام مسیحیان و تقریبا تمامی ادیان است اما در واقع به شاخه مسیحیان گریگوری (پیروان گریگور روشنگر) که ساکن ارمنستان هستند تعلق دارد. در یک روز از سال هزاران نفر از ارمنیان در این نقطه گردهم می‌آیند تا ضمن زیارت، مراسم و مناسک خاص خود را به‌جای آورند.

نام بنا

سنت استپانوس برگرفته شده از نام استپانوس ( یا همان استفان در زبان ارمنی) شهید اول راه مسیحیت است و در اغلب کشورهای جهان کلیساهای متعددی با همین نام وجود دارد. علاوه برآن به دلیل قرارگرفتن کلیسا در روستای «دره شام» به‌این نام نیز خوانده می‌شود. همچنین به دلیل متروکه بودن محل، به خارابا کلیسا نیز شهرت دارد.

سنت استپانوس یا سنت استفان اولین شهید راه مسیحیت است که در ۲۶ دسامبر سال ۳۶ میلادی در اورشلیم توسط یهودیان سنگسار شد.

تاریخچه و سبک معماری

درباره تاریخ بنای کلیسا، اظهارات گوناگونی ابراز شده‌است. عده‌ای آن را از بناهای اوائل مسیحیت، می‌دانند برخی چون تاورنیه بنای آن را به دوره صفویه نسبت می‌دهند. در حالی که شیوه معماری بنا، مصالح ساختمانی و تزئینات مفصل و زیبای آن مؤید این مطلب است که کلیسا همانند و هم زمان با کلیساهائی چون طاطائوس در بین قرن چهارم تا ششم هجری (دهم تا دوازدهم میلادی) ساخته شده است و سبک معماری آن تلفیقی از شیوه‌های مختلف معماری اورارتو، اشکانی و رومی است که بعد از به وجود آمدن بناهای شگرف سنتاچمیادیزین، طاطائوس و آختامار و سنت استپانوس به شیوه معماری ارمنی شهرت یافت.

مشخصات بنا

این کلیسا در محوطه‌ای محصور از درختان و دره سرسبزی واقع شده و حصار سنگی که بنا را احاطه نموده بارویی است بلند با هفت برج نگهبانی و پنج پشت استوانه‌ای سنگی مانند دژهای مستحکم دوره ساسانی و قرون اولیه اسلام. دروازه این بارو در وسط دیوار غربی تعبیه شده و دارای دری چوبی وآهن کوبی شده است. در پایه‌های طرفین و طاق جناغی آن سنگ تراش با حجاری‌های ظریف به‌کار رفته و نقش برجسته‌ای از مریم و کودکی عیسی در پیشانی طاقنمای آن به‌چشم می‌خورد. این کلیسا دارای سه ساختمان اصلی و مشخص و همچنین قسمتهای فرعی مختلفی است. سه قسمت اصلی عبارتند ار: نماز خانه اصلی، اجاق دانیال، برج ناقوس.

نمازخانه اصلی

نمازخانه در زمینی به ابعاد ۱۶ در ۲۱ متر بنا شده است. در ورودی منبت‌کاری با تزئینات بسیار زیبای آن در وسط ضلع غربی تعبیه شده و از آثار نفیس اوایل دوره قاجاریه و احتمالاَ زمان عباس میرزا السلطنه فرزند فتحعلی‌شاه به‌شماره می‌آید. حجاری پایه‌ها و طاق‌نماها و نیم‌ستون‌ها و زنجیره‌های جوانب و مقرنس‌کاری‌ها و تزئینات طاق سردر به قدری بدیع است که بی شک از شاهکارهای هنر حجاری محسوب می‌شود.

نقش برجسته‌هایی از حواریون و قدیسین و فرشتگان بر پیشانی طاق‌نماهای اضلاع شانزده گانه گریوگنبد که در حقیقت پاطاق گنبد زیبای نمازخانه کلیسا محسوب می‌شود مشاهده می‌گردد، پوشش این گنبد به صورت هرمی با سبک خیاری سی و دو پهلوئی است که بر روی یک پلان ستاره شکل شانزده‌پر قرار دارد. داخل طاق‌نماهای گریوگنبد یک در میان پنجره‌ای تعبیه شده که طاق هلالی تودر توئی دارد و بالاتر از پنجره، تصویر برجسته یکی از حواریون در داخل قابی چهار گوش نمای بیرونی آن را زینت می‌دهد. کتیبه‌ای از سنگ ماسه‌ای سرخ رنگ به‌خط نستعلیق بر بالای در ورودی و زیر طاق مدخل کلیسا به‌چشم می‌خورد که مورخ به سال ۱۲۴۵ هجری قمری مبنی بر خرید قریه دره شام جلفا توسط عباس میرزا ناب السلطنه فرزند فتحعلیشاه از مجبعلی بیگ نخجوانی به مبلغ سیصد تومان و وقف آن به کلیسای سنت استپانوس است.

ادامه مطلب

نظرات() 

سه شنبه 10 اسفند 1389

زاها حدید

نویسنده: REZA deylami   


زها ( زاها ) حدید در تاریخ ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰ در بغداد به دنیا آمده است. ایشان مدرک ریاضیات خود را از دانشکاه آمریکایی بیروت اخذ کرد و سپس برای تحصیل در مدرسه معماری (AA)راهی لندن شد. زاها حدید (Zaha Hadid) که در حال حاضر تبعه و شهروند انگلستان می باشد از سال ۱۹۷۲ در انجمن معماری لندن (Architectural Association in London) به تحصیل در رشته معماری پرداخت و در سال ۱۹۷۷ موفق به دریافت مدرک خود گردید. او پس از اتمام تحصیلات، به دفتر معماری متروپولیتن (Office for Metropolitan Architecture) پیوست و به همراه همکاران خود در OMA، رم کولهاس (Rem Koolhaas) و الیا زنگلیس (Elia Zenghelis)، به تدریس در مدرسه معماری AA پرداخت و بعدها تا سال ۱۹۸۷، آتلیه شخصی اش را در مدرسه AA سرپرستی نمود.

 

Zaha Hadid - serin.blogfa.com


زاها حدید اخیراً عهده دار کرسی استادی کنزو تانگه (Kenzo Tange) در مدرسه طراحی دانشگاه هاروارد، و کرسی استادی سالیوان در دانشگاه ایلی نویز (Illinois)، مدرسه معماری شیکاگو، گردید و قبلاً نیز به عنوان استاد میهمان در دانشگاه هنر هامبورگ (Hochschule für Bildende Künste)، مدرسه معماری نولتن (Knolton)، استودیوی اوهایو و کارشناسان ارشد (Ohio and the Masters) در دانشگاه کلمبیا، نیویورک، تدریس نموده است. علاوه بر این، او عضو افتخاری آکادمی هنر و ادبیات آمریکا و همکار انستیتوی معماری آمریکا می باشد. وی در حال حاضر استاد دانشگاه هنرهای کاربردی وین در اتریش و دستیار درس طراحی معماری ائرو ساآرینن (Eero Saarinen) در ترم بهار ۲۰۰۴ دانشگاه ییل (Yale)، نیوهون (New Haven)، است.
حدید معماری است که پیوسته مرزهای معماری و طراحی شهری را گسترش می دهد. او در کارهایش با بهره گیری از مفاهیم فضایی جدیدی که تقویت کننده مناظر شهری موجود هستند، زیبایی شناسی نظری ای (غیرعملی) را پیگیری و تجربه می کند که تمام زمینه های طراحی از طراحی شهری تا طراحی داخلی و مبلمان را در برمی گیرد. با اینکه شهرت زاها حدید بیشتر بخاطر اصلی ترین کارهای ساخته شده اش می باشد، اما علایق و دل مشغولی های عمده او مستلزم اشتغال همزمان وی به فعالیت حرفه ای، تدریس و پژوهش است.

 

Zaha Hadid - serin.blogfa.com


حدید اساس معماری را در نحوه فکر کردن به آن می داند. طرح های ساختمانی حدید که به صورت نقاشی عرضه می شوند، در ٢٥ سال گذشته، نقش مهمی در تحول معماری معاصر داشته اند. این آثار در موزه ها و گالری های معروف جهان از جمله موزه گوگنهایم و موزه هنرهای مدرن نیویورک به نمایش درآمده و بخشی از کلکسیون دائمی آنهاست.


زاها حدید با شرکت در مسابقات متعدد طراحی معماری، ایده ها و افکار نوینی را به معرض نمایش گذاشته است که این امر نشان دهنده رویکرد آوانگارد و پیشروی وی در طراحی معماری می باشد. اکثریت پروژه های مختلف او که تاکنون اجرا شده اند و یا در حال حاضر در دفتر وی بر روی آنها کار می شود، حاصل شرکت در این مسابقات هستند.


طرح های بدیع او برای ایجاد فضاهای معماری سال ها با تحسینی توأم با تردید روبرو بود. اما امروزه که جهان آمادگی بیشتری برای پذیرش و ایجاد بناهای پیچیده دارد، این طرح ها نیز با استقبال بیشتری روبرو شده است. او در کار خود از حرکت، ایجاد فضاهای خالی و فرم های کشیده افقی استفاده می کند و در زمینه طراحی مبلمان و معماری داخلی، طرح های نمایشگاهی و تجهیزات و لوازم صحنه نمایش نیز کارهای زیادی را انجام داده است.


زاها حدید تا به حال بخاطر طراحی پروژه های مختلف، چندین جایزه معماری دریافت نموده است و در سال ۲۰۰۴ نیز به عنوان برنده جایزه معماری پریتزکر، مهم ترین جایزه جهان در زمینه معماری، انتخاب گردید. او نخستینی زنی است که طی ۲۸ سال برگزاری جایزه پریتزکر، موفق به دریافت این جایزه معتبر بین المللی شده است. جایزه صدهزار دلاری پریتزکر طی مراسمی در روز ٣١ ماه مه همان سال در موزه آرمیتاژ در شهر سن پترزبورگ روسیه به این معمار عراقی ـ انگلیسی، اعطا گردید.

Zaha Hadid - serin.blogfa.com

 



مشهورترین پروژه های ساخته شده زاها حدید عبارتند از:


۱ـ ایستگاه آتش نشانی Vitra، Weil am Rhein، آلمان (۱۹۹۳)
۲ـ ساختمان نمایشگاهی Lfone، Weil am Rhein، آلمان (۱۹۹۹)
۳ـ منطقه ذهن (Mind Zone) در گنبد هزاره، گرینویچ، لندن، انگلستان (۱۹۹۹)
۴ـ پارک سوار هونهایم شمالی، استراسبورگ، فرانسه (۲۰۰۱)
۵ـ جایگاه اسکی پرش Bergisel، Innsbruck، اتریش (۲۰۰۲)
۶ـ مرکز هنرهای معاصر Rosenthal، سین سیناتی، اوهایو، ایالات متحده (۲۰۰۳)
۷- مرکز مگی در بیمارستان ویکتوریا (۲۰۰۶)، کرکالدی، اسکاتلند
۸- ایستگاه قطار سریع السیر ناپل (۲۰۰۶)، ناپل، ایتالیا
۹- ساختمان مرکزی ب ام و (۲۰۰۵)، لیپزیگ، آلمان
۱۰- ترن هوایی (۲۰۰۷) اینسبورگ، اطریش
۱۱- مرکز علمی فائنو (۲۰۰۵)، وولفسبرگ، آلمان
۱۲- سکوی پرش اسکی برگیسل (۲۰۰۲)، اینسبورگ، اطریش

 



در حال حاضر نیز در دفتر زاها حدید بر روی پروژه های متنوعی کار می شود:


۱ـ مرکز ملی هنرهای معاصر (MAXXI)، رم، ایتالیا
۲ـ موزه گوگنهایم، Taichung، تایوان
۳ـ طرح کلی ناحیه Zorrozaurre، بیلبائو، اسپانیا
۴ـ توسعه مرکز هنرهای Price Tower، Bartlesville، ایالات متحده
۵ـ مرکز فرهنگی ـ ورزشی Herault، مون پلیه، فرانسه

 

نظرات() 

سه شنبه 10 اسفند 1389

نورمن فاستر

نویسنده: REZA deylami   

سِر نورمن رابرت فاستر معمار بریتانیائی است.
شهرت او بیشتر بخاطر طرح گنبد مجلس ملی آلمان در برلین و بنای مشهور به خیارشور در لندن است.
او در منچستر بدنیا آمد. در دانشگاه ییل درس خواند. مدتی با ریچارد راجرز و باکمینستر فولر همکار بود. نورمن فاستر ، در اول ماه ژوئن 1935 در شهر منچستر متولد شد .
 پس از اتمام دوره متوسطه ، به صورت نیمه وقت و به عنوان منشی در تالار شهر منچستر شروع به کار کرد . سپس به خدمت سربازی رفت و در حین خدمت در نیروی هوایی ، در زمینه مهندسی الکترونیک مهارت یافت و اطلاعاتی در مورد هواپیما کسب کرد . در نهایت ، به دلیل علاقه به هواپیماهای گلایدر به یک خلبان ماهر تبدیل شد .
1955  پس از اتمام دوره دوساله سربازی ، در دفتر دو تن از معماران منچستر مشغول به کار شد .
1956  با ثبت نام در دانشگاه معماری منچستر ، به فراگیری دروس نسبتا سنتی ( در مقایسه با دروس و و رویکرد های متفاوت در انجمن معماران لندن و مدرسه معماری لیورپول ) پرداخت . با این حال ، در این سال ها توانست مهارت های منحصر به فردی در زمینه ی فنون ترسیم و ارائه به دست آورد .
1959  در این سال یکی از ترسیم های او به عنوان یک کار درسی ، موفق به دریافت مدال نقره ای RIBA شد .

 

ادامه مطلب

نظرات() 

سه شنبه 10 اسفند 1389

پارک کردن!!!

نویسنده: REZA deylami   

 

اصلا فکرش رو هم نمی کنی پارک کردن این همه دردسر داشته باشه


زاویه پارك كردن

طرز پارك كردن در خیابانها نیز نكته مهمی است . رانندگان بر حسب مورد ،وسیله نقلیه خود را موازی جدول كنار خیابان یا به حالت زاویه دار با آن پارك می كنند . هر كدام از این دو روش مزایا و معایبی دارد . در پارك موازی طولی از جدول یا كناره خیابان كه برای توقف وسیله نقلیه لازم است ،به حداكثر خود می رسد ،در صورتی كه اگر وسیله نقلیه با زاویه ای نسبت به جدول پارك شود این طول اشغال شده كمتر خواهد شد . هرچه زاویه پارك افزایش یابد این طول كمتر می شود و در حالتی كه وسیله با زاویه 90 درجه پارك شود به حداقل خود می رسد . شكل 5-1 سطح لازم برای پارك وسایل نقلیه را با زوایای مختلف نشان می دهد .

برای رانندگان ،پارك كردن به صورت زاویه دار مناسب تر است زیرا ورود و خروج از پارك در این حالت راحت تر از حالت موازی صورت می گیرد . اما در طریقه موازی برای پارك كردن و خروج از پارك چند دفعه جلو و عقب كردن لازم است .

از معایب پارك زاویه ای خطرناك بودن آن در موقع خارج شدن و قطع ترافیك عبوری است . به علاوه در مواقعی كه ارتفاع جدول كم است ، امكان اشغال قسمتی از پیاده رو توسط وسیله نقلیه وجود دارد زیرا وسایل نقلیه می توانند تا حد چرخهای جلو خود در پیاده رو جلو بیایند و سدی برای عابران پیاده به وجود آورند .

در صورت عریض بودن و كم بودن حجم ترافیك آن ممكن است قسمتی از فضای میانی خیابان را به پاركینگ اختصاص دهند . از مهمترین عیبهای این گونه پاركینگ عبور اجباری سرنشینان وسایل نقلیه پارك شده از عرض خیابان است و احتمال تصادف در این حالت افزایش پیدا می كند .

نظرات() 

سه شنبه 10 اسفند 1389

پارکینگ هوشمند در چین

نویسنده: REZA deylami   

این سیستم با بكارگیری تكنولوژی جدید در عرصه های مختلف سرویس نسبتا جدیدی را در زمینه حمل و نقل هوشمند معرفی میكند. در این سیستم یك روبات هوشمند كه مجهز به ریل های جابجا كننده و آسانسور میباشد، وظیفه جابجایی خودرو داخل پاركینگ را بر عهده داشته و راننده اتومبیل خود را جلو در پاركینگ(روی ریل متحرك) پارك كرده و تحویل میدهد و جلوی در خروجی پاركینگ نیز بهمین صورت پس از انتقال خودرو به محل خروجی تحویل میگیرد.

سازه اصلی پاركینگ عموما فلزی است اما امكان ساخت پاركینگ های مشابه بتنی نیز وجود دارد. این پاركینگ میتواند تماما بالای سطح زمین یا بصورت نیمی زیر زمین و نیمی بالاتر از سطح ساخته شود.

این پاركینگ قابلیت بكارگیری سیستمهای پرداخت الكترونیكی را نیز داراست و پرداخت بصورت كارت هوشمند میباشد كه قابلیت اشتراك(مخصوصا در مناطق شلوغ و تجاری شهری) نیز دارد و برای مشتركین كارت هوشمند(بعضا با تخفیف) صادر میشود. برای كسانی كه كارت هوشمند(عمومی شهری) ندارند نیز كارت استفاده یك بار مصرف نیز موجود است.

در حال حاضر در میدان زونگجین شانگهای پاركینگی با قابلیت فوق به بهره برداری رسیده است كه  ارتفاع 25 متر، ظرفیت 264 خودرو و ظرفیت باری برای جابجایی خودرو برابر با 2000 كیلوگرم دارد.

همچنین پاركینگ اختصاصی بانك شنزن نیز توسط شركت Yee Fung اجرا شده است كه ارتفاعی 18 متری داشته و 77 خودرو با حداكثر وزن برای جابجایی 2300 كیلوگرم دارد.


باری دیدن عکس ها به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب

نظرات() 

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic