SURES

من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم، زیراترسیم کردن سریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد

پنجشنبه 18 فروردین 1390

معماری بیونتیک و اندیشه های گِرگ لین

نویسنده: REZA deylami   

کی از اولین موارد استفاده از آفرینش های طبیعی را برای نوآوری در معماری در ابتدای نیمه دوم قرن نوزدهم مشاهده می کنیم . متخصصان انگلیسی در سال 1846 برای نخستین بار موفق به پرورش نوعی نیلوفر آبی عظم در اروپا شدند که قطر برگ های آن به دو متر می رسید . پاکستون ، معمار انگلیسی تبار ، با دیدن استحکام برگ های .زین نیلوفر آبی به مطالعه قفسه بندی مدور و ساختار شعاعی این گل پرداخت . حاصل این تفحص ابداء ساختار جدیدی برای سقف سبک شیشه ای در معماری بود که در قصر کریستال نمایشگاه جهانی لندن در سال 1851 عرضه و موفق به جلب نظر منتقدان شد .

موارد دیگری چون همکاری و مطالعۀ بین رشته ای ساختار استخوان های ران انسان برای ساختن سازه های سبک و مقروم به صرفه را نیز در قرن نوزدهم مشاهده می کنیم .

با شروع قرن بیستم (دوران پیش از مدرن) و سپس سالهای ابتدایی مدرن کمابیش به تلاش های مشابه ای برمی خوریم که البته بیشتر به صورت نظری باقی می مانند .

علاقه لوکوربوزیه به صدف داران و بررسی ساختار این جانداران می تواند مثالی در این زمینه باشد. greg

پس از جنگ جهانی دوم و آغاز دهه شصت قرن بیستم تبادل علمی بین گرایش های علوم طبیعی و فنی مجدداً رونق گرفت . در جریان همایشی در اوهایو ، که نیروی هوایی آمریکا در سال 1960 برگزار کرد ، برای اولین بار واژه هایی به نام « بیونیک » از ترکیب دو لغت « بیولوژی » و «تکنیک» زاده شد که می توانیم به فارسی « زیست فنی » ترجمه کنیم . این واژه در برگیرندۀ کار همه متخصصانی است که تلاش دارند برای حل مشکلات فنی خود از دانسته های طبیعت الهام بگیرند. طیف گسترده ای از اختراعات را در نیمۀ دوم قرن گذشته می بینیم که می توان آن ها را زیر بیرق بیونیک جای داد . الهام از نقش پولک ها و ساختار پوست کوسه برای اختراع نوعی رنگ هواپیما ، که نیروی اسصطکاک هوا را به شدت کاهش می دهد ، فقط یک نمونه از دست آوردهای مهندسی این برخورد جدید بود . در زمینه معماری نیز به اسامی معماران نامداری برمی خوریم که همانند پاکستون برای نوآوریهای خود الهام از جانداران پرداخته اند . سقف نمایشگاه مونترال 1967 اثر فرای اتو یا ایستگاه ته ژه وه 1967 شهر لیون اثر سانتیاگو کالاتراوا ، که اولی ملهم تارهای مستحکم عنکبوت و دومی الهامی از بدن سبک پرنده است . دو نمونه از انبوه طرح های اجرا شده اند .

اکنون لایه ای جدید از سیستم های انتقال ( پله برقی/ آسانسور) را در جلوی خود داشت . به پوسته گذاری آن پرداخت لایه ای متشکل از نوارهای فلزی منفذدار ، اجرای فوتوولتاییک و مشبک های شفاف که به ساختمان شخصیتی کاملا تازه می داد . منتقدی در تمجید این طرح نوشت : او در اینجا موفق شد استراتژی جدید و قابل اجرایی برای نوسازی شخصیت یک ساختماتن ارائه دهد که کوچکترین نسبتی با بزک کردن ساختمان ندارد .

در یکی از جذاب ترین طرح های این معمار ، که برای ساختمان چند منظوره فرهنگی هنری «آی بیم» واقع در خیابان بیست و یکم غربی نیویورک (2002) ارائه کرد ، امتزاج بیولوژی و آی بیم معماری مجدداً می بینیم . اجزای حباب گونه در ساختار نما ، که لین به آن ها لقب «محفظه های فضایی» می دهد با کمک مارپیچ هایی از بدنه ساختمان رشد می کنند . معمار طرحش را ارتباطی بین هنر و تکنیک می بیند . پوسته بنا نه تنها به واسطه پیچیدگی و طریقه ایجاد و تکامل فرم هایش بلکه به واسطه قابلیت دگرگون کردن نقوشش حائز اهمیت است . با این نما (یا پوسته) الکترونیکی بنا ، هنرمند با اثرش چون رسانه ای تصویری به ارسال پیام به محیط می پردازد . حرکتی که با دنیای جانداران قابل قیاس است .

معمولا نمایشگاه ها به خوبی دغدغه های هنری معماران خود را شان می دهند . نمایشگاه گرگ لین ، که در پائیز 2003 در موزه ماک شهر وین عرضه شد ، از این قاعده مستثنی نبود .

اولین چیزی که در بدو ورود نظر بیننده را به خود جلب می کرد تراریوم یا خاکزیدان نسبتاً بزرگی بود که در آن قورباغه های کوچک زنده ، که رنگ نقوش بدنشان خود را با شرایط محیطی تغییر می دهند ، نگهداری می شدند . همزمان سرتاسر کنارۀ سمت راست سالن نمایشگاه را پرده ای شفاف مجزا کرده بود که در پس آن گروهی از پروانه های زنده به نمایش گذاشته شده بودند . پس از تراریوم قورباغه ها (طبیعت جاندار) معمار ظروف یوگند استیل (سنت) را به نمایش گذاشته بود که فرم آن ها نیز از طبیعت الهام گرفته بود . پس از گذر از «طبیعت جاندار» و «گذشته» بود که بیننده به کارهای معمار می رسید . بر روی دیوار مقابل پروانه ها فیلمی از رشد سطوح پیچیدۀ «محفظه های فضایی» به نمایش گذاشته شده بود و مدل های هنری و معماری چون سرویس قهوه و چای آلسی (2002) و یا دروازه دنیا (2002) هر کدام در گوشه ای زیر حفاظ شیشه ای ، که خود نیز همانند گونه های مختلف یک جاندار (مثلا پروانه) به یکدیگر شبیه بودند ولی یکسان نبودند ، عرضه شده بود .

نهایتاً همه راه ها در انتهای سالن مجدداً به دنیای موجودات زنده ختم می شد و هنرمند حلقه افکارش را با آکواریومی که در ان چند عروس دریایی (نرم تنانی که توانایی خاصی در وفق خود با شرایط گوناگون دارند) شنا می کردند ، بسته بود . حلقه ای که در دنیای جانداران نیز به واسطه ارجاع به خاک ، آب و هوا تکمیل شده بود .

لین سعی دارد مرزهای موجود معماری را پشت سر گذاشته ، در آغاز قرن بیست و یکم با امداد از طبیعت جانداران قدم به سوی معماری بگذارد که در آن هیچ گونه ای چون دیگری نیست . گونه هایی که خود را چون جانداران زنده به بهترین نحو ممکن از هر لحاظ با تصویر بهینه مسکن وفق می دهند . آثار و نظرات لین گواهی می دهند که تفکراتش از نوآوری خاصی برخوردارند و مباحث معماری را متلاطم کرده اند . حضور معماران سرشناسی همچون هانس هولاین ، ولف پریکس (کوپ هیملبلا) ، منتقدان سرشناس چون خانم لیان لفور و دیگران در نمایشگاه و سخنرانی لین جلب توجه می کرد . ولف پریکس در نطق افتتاحیۀ نمایشگاه گرگ لین یادآور شد . هر معماری خوبی که بر پایه های نظری مستحکم برقرار شده باشد معمولا تا مدتی به صورت طرح ویا مدل باقی می ماند . هنگامی که ما اولین بار نظرات خود را به روی کاغذ آوردیم و مدل آن را ساختیم تصور نمی کردیم که در مدتی کمتر از بیست سال آثار ما مقبولیت بیابند .

نگاهی به عکس العمل بازدید کنندگان نمایشگاه و گفتگو با آنان غرابت این معماری را در نظر اغلب مردم نشان می دهد .

کمتر کسی است که بتواند خارج از فیلم های تخیلی ، زندگی در خیابانی مملوو از خانه های جنین گونه را متصور باشد . علاوه برآن ساخت اینگونه طرح ها به دلیل یکتا بودن هریک از اعضایش به ماشین آلات کامپیوتری و روش های تولید پیچیده ای چون دستگاه های برش لیزری یا جت برش آبی احتیاج دارد . از لحاظ هنری نیز به سختی می توان ارزش خلاقیت هنری این آثار را محک زده ، نوآوری واقعی معمار را از نتایج تصادفی و محاسبه شدۀ کامپیوتری مجزا کرد .

به نظر می آید که گذشت زمان موفق یا ناموفق بودن نظریه ای را در هنر و معماری نشان خواهد داد . بودند بسیاری از حرکت ها که ارزشی فراتر از مدزدگی نداشتند و به جای نماندند و هستند حرکت هایی که در ابتدا خوشایند عامه نبودندو شدیداً مورد حمله منتقدان قرار گرفتند (چون نمای سادۀ آدلف لوس) ولی نهایتاً نتوانستند پایه های حرکت جدیدی را بنا نهند .

...................

.....................

برای بهینه سازی کلان تر ، تجزیه مراحل طراحی و سازماندهی مجدد آن به کمک مدل های پیچیده ریاضی و الگوریتم های آلی ، استفاده از الگوریتم های هوش و حیات مصنوعی برای یافتن اشکال و رشد فرم های بهینه و بسیاری موارد دیگر .

گرگ لین را در این میان می توان سردمدار نظریه جدید در مباحث بیونیک در معماری به شمار آورد او مایل است آثاری خلق کند که همچون موجود زنده دارای گونه های متمایز و انعطاف پذیری همزیستی با شرایط محیطی را از لحاظ فرم با رنگ دارا باشند . حرکتی که می توان گفت از همان ابتدای دهه شصت آغاز شد . ولی به دلیل محدودیت های فنی تأثیر مشخصی در آن سال ها از خود برجا نگذاشت . ازدودهه پیش بود که با افزایش قدرت رایانه ها معمارانی چون لین این امکان را یافتند که به طراحی معماری ابعاد جدیدی بدهند . ابزار این معماران سیستم های کامپیوتری جدیدی است که نه تنها طراحی سه بعدی را از ابتدا ممکن می کند بلکه به موازات آن ، محاسبه مدلهای ریاضی پیچیده ، فرم های غیرهندسی و شبیه سازی فرآیندهای زنده را امکان پذیر می سازند . البته استفاده ابزاری از سیستم های پیچیده طراحی و محاسبه را در دو دهه گذدشته در شمار زیادی از پروژه ها می بینیم . پروژه هایی چون موزه گوگنهایم (1991) اثر فرانک گه ری که پس از ساخت مدل گلی اولیه ، کلاً در دنیای مجازی سه بعدی رایانه طراحی شد و یا پروژه هایی چون ماکس راینهارد هاس (1992) اثر پیتر آیزنمن که سیستم های نرم افزاری پیچیده را برای تحویل فرم های اولیه بر مبنای الگوریتم های ریاضی غیر خطی استفاده کردند .

اما لین در این میان رایانه را به نوعی دیگر استفاده می کند . او یکی از اولین معمارانی است که به رایانه نقش خلاق می دهد . این رایانه است که «زیر نظر هنرمند» آثار جدیدی را ایجاد می کند آثاری که بر پایۀ معدلات تقریبی خلق می شوند . طراحی او با تجزیۀ یک اثر به زیرمجموعه ها شروع می شود .

یکی ار مشهورترین آثار این معمار «خانه جنین گونه» اوست که در سال 2000 طراحی کرد . این طرح کوششی است برای برخوردی تازه با موضوعاتی چون «تنوع گرایی» ، «تولید منفرد» در کنار «تولید انبوه» و «انعطاف گرایی» در ساخت . این خانه ترکیبی است از اعضای مختلف که قواعد هندسی همگی آن ها به کمال تعریف و محدودۀ رشد آن ها مشخص شده است . معمار خود می گوید : این نکته نشان می دهد که برای من تناسب ، زیبایی و عملکرد در مفهوم کلاسیک آن بسیار با ارزش است . اما این را نیز بایستی یادآور شوم که این کیفیت ها را با ابزاری جدید و احساسی جدید خلق می کنم . این قواعد نهایتاً اجازۀ یکسان بودن را به هیچ دو گونه نمی دهند . خانۀ جنین گونه در مسیر تکامل خود نه تنها متأثر از داده های اولیه است . بلکه مهم تر از آن در روند ایجاد خودرا با محل بنا . سبک های رایج محلی ، شرایط اقلیمی ، مصالح ساختمانی وبرداشت محلی از زیبایی وفق می دهد .

در اینجا تأثیردانسته های طبیعی را براین نظریه پرداز به خوبی ملاحظه می کنیم.اگر جانداری (برای

نمونه خرس ) موفق می شود در نقاط متفاوت وشرایط اقلیمی مختلف از قاره آسیا وآمریکا تا قطب شمال نه تنها برنامۀ غذایی خود را بلکه ساختار فیزیکی بدن وحتی رنگ وپوستش را با شرایط وفق دهد ، چرا یک اثر معماری نتواند به چنین وفاقی دست یابد . وجه مشخصۀ مباحث او عدم ارائه وتعریف « گونه ای ممتاز » ، «نژادی بهینه »یا کلاً چارچوبی تعریف شده است . او تمایل دارد به معماران روند و «مسیر بهینه سازی» و «فرآیند گونه سازی» رانشان دهد و درکی جدید و ناشناخته از زیبایی را عرضه کند . او برای خلق اثر خود محدودیت کلانی را تعریف نمیکند بلکه این اعضای اثرش هستند که با توجه به دادها و شرایط تعیین شده در دنیای مجازی رایانه در قلمرو مجاز خود رشد کرده کیفیتی بهینه برای شرایطی خاص اما ماورای همه سرحدات تعریف شده هندسی و چارچوب های رایج معماری ایجاد می کنند .

یکی از طرحای لین پیشنهاد اخیر و نوسازی مجموعه ساختمانی کلیبورک در بیجلمرمر ، شهرکی در نزدیکی آمستردام ، بود که در 1999 به دلیل سقوط یک هواپیمای باربری آسیب دید . لین به نمای این ساختمان 500 واحدی که طولی بالغ بر 1000 متر داشت ، پوسته ای جدید از راهروهای متحرک دارد . یکی از مشکلات بنای اولیه راهروهای تویل و کریدورهای یکنواخت آن بود . لین برای حل این مشکلات لایه ای متشکل از آسانسورها و پله برقی ها را به نمای بنا اضافه کرد و توانست فضای راهروهای قدیمی را شکسته با شیشه گذاری آن ها و باغچه کاری به حیاط های زمستانی تبدیل کند . همچنین با اعنال تغییرات گونه های تازه از همسایگی مورب (در امتداد پله برقی ها) و عمودی (در امتداد آسانسورها) را جایگزین همسایگی های منوتون افقی و درب به درب ثابق و یازده ترکیب همسایگی مختلف را ایجاد کرد

نظرات() 

دوشنبه 15 فروردین 1390

جست‌وجوی هویت در معماری نوین

نویسنده: REZA deylami   

کنفرانس بین‌المللی الگوپذیری از معماری سنتی برای دستیابی به معماری امروز به همت مرکز بین‌المللی پژوهش هنر و معماری در روزهای 24 و 25 مهر ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
این کنفرانس دو روزه با حضور پژوهشگران، معماران، مهندسان، کارشناسان و دانشجویان و با شرکت 16 سخنران داخلی و خارجی، شامل 10 سخنران از کشورهای انگلستان، آلمان، پرتغال، ژاپن، چین، استرالیا، هلند و شش سخنران از کشورمان برپا شد. تلاش در جهت توسعه پایدار به صورت جامع با اتکا بر استفاده بهینه از همه امکانات و توانمندی‌ها در معماری از جمله اهداف برپایی این کنفرانس عنوان شده است.
پروفسور «برنارد لچ» یکی از سخنرانان این کنفرانس مقاله خود را با عنوان «پیشنهاد یک بوم شهر ایرانی جدید با استفاده از دانش هزاران نسل ساکن در کویر» ارائه داد.
«لچ» سخنرانی‌های متعددی در تهران و اصفهان داشته و ساختمان‌های بومی متعددی را در شهرهای کویری در سال 1977 مورد مطالعه و بررسی قرارداده است. وی بعد از 27 سال بازگشت به ایران، با مشاهده آثار باستانی اسلامی و فرهنگ ایرانی که به خوبی محافظت شده‌اند، خرسندی خود را ابراز کرده است.
به اعتقاد «لچ» بدون شک نیاز شدید به جابجایی با واگن‌های حمل و نقل با مقیاس کوچک در مراکز قدیمی شهر و همچنین شهرهای در حال رشد که دچار کمبود حمل و نقل عمومی هستند را باید پذیرفت.
دود منتشره در هوا ناشی از موتوسیکلت‌ها، توسط اکسایش شدیدی که بر اثر تابش فرابنفش قوی آفتاب در ایران سطحی متجاوز از هزار متر ارتفاع تاثیرگذارتر شده است.

ادامه مطلب

نظرات() 


مهندس تهمینه میلانی! بله، تعجب نکنید. بانوی نامدار سینمای ایران،‌ یک معمار خوب هم هست؛ آن‌قدر خوب که به‌عنوان معمار برگزیده، از دست قالیباف تقدیرنامه و جایزه هم بگیرد، بابت ساخت مرکز کنترل مترو تهران که در چهارراه کالج ساخته‌اند و 8سال هم ساختن‌اش طول کشیده (البته خودش می‌گوید که اسم همسرش - محمد نیک‌بین - را هم بیاوریم تا بقیه فکر نکنند که تنهایی ساخته)؛ آن‌قدر خوب که در اولین روز همایش معماران زن ایرانی، با عنوان مهندس، دعوت شود و حرف بزند و از مهمانان ویژه آن باشد و مسئول یکی از پانل‌های تخصصی آن نیز هم؛ همراه استادش دکتر دیبا داراب. حرف‌های این معمار نامدار و فارغ‌التحصیل دانشگاه علم و صنعت البته خواندن دارد.
بعضی از معماران زنی که با آنها صحبت می‌کردیم، نظرشان این‌ بود که کیفیت کار در معماری، مهم‌تر از جنسیت و مرد و زن بودن معمار است. شما چه می‌گویید؟
خیلی‌ها اساسا نگاه‌شان به زن، نگاه جنس دومی است؛ یعنی اگر مدیر یک پروژه خانم باشد، اعتماد کمتری وجود دارد تا اینکه مدیر پروژه مرد باشد، در حالی که طبق همین مسئله‌ای که شما گفتید، واقعا معماری مهم است، نه جنسیت؛ چون معماری هم مثل سینماست؛ هم صنعت است و هم هنر. هر دوشان، متکی به پول هستند، نه صرفا خلاقیت شخصی و فردی...
* پس شما، معماری را هم مثل سینما، نوعی صنعت می‌دانید؟
بله، مثل یک کار گروهی و تیمی است. معمار باید مثل یک سینماگر، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و مردم‌شناسی بداند؛ اینکه فضایی که طراحی می‌کند، چه کسی قرار است از آن استفاده کند. به هر حال، نگاه یک آقای مثلا از آمریکابرگشته به معماری داخل خانه‌اش، با یک تاجر سنتی خیلی فرق می‌کند؛ باید فضا را مطابق میل آدم‌ها در نظر بگیریم. اما به هر حال، در بازار کار، توجه باید به نوع کار باشد، نه جنسیت؛ متأسفانه این نگاه جنسیتی وجود دارد.
* یعنی شما، اصلا قائل به فضاهای مردانه و زنانه در یک ساختمان نیستید؟
یکی از مسائل جالبی که در این سمینار مطرح شد و به‌ویژه اینکه مهندس ترانه بلدا هم در همایش سال قبل درباره‌اش صحبت کردند، فضاهای مردانه و زنانه یک ساختمان بود. در معماری قدیم، مثلا ما فضای اندرونی داشتیم و فضای بیرونی. فضای اندرونی، متعلق به زن بود و حاکم مطلق خانه، زن بود؛ بنابراین ما فضاهای مردانه و زنانه در فضای زیستی داریم. ببینید، وقتی ما می‌گوییم معمار زن، مثل این است که می‌گوییم سینماگر زن. زنان، به هر حال به خاطر نیاز خانواده، به جزئیات، توجه بیشتری دارند؛ و این، البته به معنی رعایت نشدن این جزئیات از طرف معمار مرد نیست؛ مثل فضای بازی بچه‌ها، آشپزخانه و فضای پذیرایی. خود من که طراحی می‌کنم، سعی می‌کنم پنجره‌های آشپزخانه را - که عمر بیشتر زنان ما در آنجا می‌گذرد - رو به محیطی زیبا طراحی کنم، در حالی که مطبخ‌های قدیمی اصلا پنجره نداشت! این وسط، باید روان‌شناسی یک زن خانه‌دار مدنظر باشد. شاید یک معمار زن (توجه کنید که من همه این گزاره‌ها را با شاید همراه می‌کنم و قطعی نمی‌تواند باشد)، نگاه ظریفانه‌تری به این مسائل داشته باشد. البته در آن سمینار هم، گاهی بحث‌هایی مطرح می‌شد که من مخالف آنها بودم؛ مثل این بحث که طراحی‌های معماران زن دنیا، زنانه است که من با آن موافق نبودم.
*

ادامه مطلب

نظرات() 

دوشنبه 15 فروردین 1390

روح زنانه شهر را چه کسی دزدید؟!

نویسنده: REZA deylami   

زنان معمار؟! خواهش می‌کنیم قبل از اینکه تعجب کنید، این گزارش را بخوانید تا گوشی دست‌تان بیاید که زیاد هم جای تعجب ندارد و معماری الزاما شغل مردانه‌ای نمی‌تواند باشد.
همین چند هفته پیش بود که زنان معمار یک جا جمع شدند و اولین همایش «زنان معمار ایرانی» را در پایتخت کلید زدند؛ همایشی که به قول برگزارکننده‌اش قرار بود روح زنانه را در کالبد شهر و شهرسازی بدمد.
سازمان‌ها و ارگان‌های زیادی هم از مشارکت‌کنندگان این همایش بودند از جمله امور بانوان شهرداری تهران. پیگیر شدیم و چندتایی از معماران زن شرکت‌کننده در این همایش را گیر آوردیم تا برایمان از معماری زنان و باقی ماجراهای آن بگویند.
اما ژیلا نوروزی - یکی از معماران برجسته اولین همایش زنان معمار ایرانی - می‌گوید: «من اعتقاد ندارم که این شغل زنانه یا مردانه است؛ شغلی است که همه می‌توانند در آن فعالیت کنند، بستگی به ذوق و سلیقه دارد و تخصص. شاید تا 40-30 سال قبل سخت بود که یک معمار زن در کنار یک معمار مرد فعالیت کند اما الان به خوبی این قضیه پذیرفته شده است. کسی که با جدیت و مسئولیت کار می‌کند، همه جا مورد استقبال است؛ چه زن باشد و چه مرد».
با این حال خیلی از منتقدان هنری، معماری را مثل نقاشی، عکاسی و مجسمه‌سازی، با ویژگی‌های زنانه و مردانه مرتبط می‌دانند. بیشتر منتقدان معتقدند که طرح‌های زنان معمار با دخیل کردن نوعی شعور زنانه و احساسات خاص، از طرح‌های مردانه قابل تمایز است و در برخی موارد دقیقا به دلیل همین ظرافت و احساس، بیشتر باب طبع مشتریان است. اما ژیلا نوروزی با لفظ معماری زنانه و معماری مردانه مخالفت می‌کند؛ «معماری حرفه است. اگر تفاوتی در کارها می‌بینید، مربوط به جنسیت معمار نیست بلکه به ویژگی‌های فردی برمی‌گردد. لحن هر شخص با دیگری فرق می‌کند و بیان شخصی آدم‌ها در خلق آثار هنری متفاوت است، فقط همین. اگر هم می‌بینید که همایشی مثل همایش زنان معمار ایرانی برگزار می‌شود، زنانه بودن این حرفه را تایید یا رد نمی‌کند بلکه صرفا یک تلاش عدالت‌خواهانه است تا زنان هم مثل مردان فرصت‌های شغلی بیشتری داشته باشند».
حبیبه مجدآبادی - طراح برگزیده همایش معماری زنان ایرانی - هم با نوروزی هم عقیده است؛ «اثر یا با ارزش است که در رده معماری می‌گنجد یا اصلا ارزش معرفی شدن به عنوان یک اثر معماری را ندارد. کسی که تخصص و تجربه دارد، می‌تواند کار خوب ارائه دهد؛ پس دیگر تقسیم‌بندی زنانه و مردانه معنی ندارد. با این حال به نظر من اگر کار یک معمار زن را در کنار کار یک معمار مرد قرار دهید، متوجه تفاوت آنها نخواهید شد. در دنیای امروز یک معمار زن به اندازه یک معمار مرد تبحر دارد و اتفاقا به دلیل مسئولیت‌پذیری، خوش قولی و دقت بالا، حتی نسبت به مردها با استقبال بیشتری مواجه می‌شود و درآمد بیشتری می‌تواند داشته باشد». با این حال، زنانگی و مردانگی معماری در چشم ساناز افتخار زاده - معمار 32 ساله برگزیده همین همایش - پررنگ‌تر است. این معمار برگزیده می‌گوید: «از نظر شناخت‌شناسی، شناخت زنان شهودی‌تر از مردان است اما شناخت مردان بیشتر مبتنی بر منطق است. شناخت شهودی در خلق خیلی کمک‌کننده‌تر است و اثر را خلاقانه‌تر می‌کند. همین بین اثر معمار زن و معمار مرد می‌تواند تفاوت به وجود آورد».
و سرانجام او از حرف‌هایش نتیجه می گیرد که «اگر فرصت‌های شغلی برای زنان و مردان معمار برابر باشد، معماران زن موفق‌تر از مردان هستند».

ادامه مطلب

نظرات() 

دوشنبه 15 فروردین 1390

۸ توصیه دکوراتورها برای رفع افسردگی

نویسنده: REZA deylami   

۱) برای تغییر محیط یک شخص افسرده، یک‌باره و باشتاب عمل نکنید بلکه قدم‌های سبکی را به کار بگیرید. برای مثال، کنار تختخواب او چند گل‌ رنگارنگ با شادترین رنگ‌ها بگذارید. اگر افسردگی، شخصی را به بستر انداخته است، همین رنگارنگی و زیبایی طبیعی به او کمک می‌کند.
۲) پرده‌ها را صورتی انتخاب کنید که در ساعاتی از روز که افسردگی حاکم شده است، نور مستقیم وارد خانه شود و در ساعات خواب و کسالت‌های شدید، پرده‌ها کشیده بشوند و محیط امن و آرامی ایجاد کنند.
۳) از خوش‌بو کننده‌های طبیعی مانند اسفند و کندر و عود و یا مصنوعی استفاده کنید.
۴) به جنگ لکه و غبار بروید چون خود افسردگی هم پوشش غبار ذهنی است. در اتاق یک شخص افسرده نورهای خفیف جانبی با رنگ‌های شاد و بازیگوش، فیروزه‌ای، آبی‌، صورتی و نارنجی حال و هوا را عوض می‌کند. چند آباژور کوچک انتخاب کنید و جشن نورانی کوچکی برای فراری دادن افسردگی بر پا کنید.
۵) چون شخصی افسرده بیشتر اوقات را در رختخواب می‌گذراند، رختخواب متفاوتی طراحی کنید. برای مثال، از ملحفه‌ها‌ و روبالشی‌هایی با رنگ‌های آبی خوشایند و با نقش دریا و ماهی و رنگ‌های صورتی نوازشگر استفاده کنید. پتوی برقی، تشک طبی، بالش طبی، همه و همه آسایشی را که افسردگی از شخصی مبتلا گرفته، به او باز می‌گرداند.
۶) چون افراد افسرده شب‌ها خواب راحتی ندارند و بیشتر روز می‌خوابند، یک بوفه کوچک در اتاق برای شب‌های ناآرامی تهیه کنید. چای‌ساز، قهوه فوری، کتاب، خرما و شکلات را در این بوفه قرار دهید و در عوض، تلفن و رایانه و هر چیزی که ایجاد استرس می‌کند را از این اتاق دور کنید.
۷) خرید کردن برای دکور خانه خودبه‌خود انگیزه ایجاد می‌کند؛ اگر چه آن‌قدر افسرده باشید که نخواهید از تختخواب بیرون بیایید. بهترین راه حل، مجبور کردن خودتان برای خرید یک پتوی نرم و شمع هم‌رنگ با اتاق و یا پرده‌ای خوش‌رنگ است.
۸) بی‌حوصله نباشید و کمی از حال بد به حال خوب سفر کنید. اگر نمی‌توانید تمام موارد بالا را انجام دهید، مهم نیست. تعداد زیادی مجله‌های رنگی مربوط به مبلمان را تهیه کنید و هر روز فقط به آنها نگاه کنید. اتفاق خوب با همین یک قدم کوچک شما هم در انتظارتان می‌ماند.

نظرات() 

دوشنبه 15 فروردین 1390

تاج محل

نویسنده: REZA deylami   

تاج‌محل (به هندی: तIज महल، به اردو: تاج محال) آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر اگرا و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌است. این بنا به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود همسر ایرانی محبوبش ممتاز محل که در سال ۱۶۳۱ (میلادی) به‌هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده‌است. شاه بنا به وصیت همسرش تصمیم گرفت با ساخت بنایی زیبا، مجلل و عظیم، همسرش را جاودانه کند. از این‌رو آرامگاهی زیبا بر روی قبر او بنا نهاد.
همانطور که مشخص است، نام این بنای زیبا ایرانی است. این ساختمان بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی بنا شده‌است و در ساخت آن ۲۰،۰۰۰ هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا به‌خصوص ایران، شبه قاره هند، آسیای میانه و آناتولی شرکت داشته‌اند.
آغاز ساخت تاج‌محل سال ۱۶۳۲م (۱۰۴۲ ش) بوده و در سال ۱۶۴۷م (۱۰۵۷ ش) تکمیل شده است.[۱]
احمد لاهوری و برادرش استاد حمید لاهوری[نیازمند منبع] (سده یازدهم هجری) سرمعماران ایرانی[۲] سازنده تاج محل در هندوستان بوده‌اند.[۳] در برخی متون نیز از عیسی خان شیرازی و امانت خان شیرازی طغرانویس، که هر دو ایرانی بوده‌اند نام برده شده‌است، که گویا خوشنویسی کتیبه‌های در و دیوارهای تاج‌محل به امانت خان واگذار شده‌بوده‌است.

نماد وفا و عشق ابدی
تاج محل بنایی مُجَلَّل و رمز عشق ابدیست که سه قرن و نیم از عمر آن می‌گذرد. اخلاص به عشقی رومانتیک، از دوران بسیار دور همچون: «لیلی و مجنون»، «رومئو و ژولیت» و یا «بخت‌النصر» که باغ‌های معلق بابل، یکی از عجایب هفتگانه را به نشان وفاداری برای همسرش ساخت، تاج محل نیز یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیاست، تاج محل آرامگاه «ارجمند بانو بیگم» ملقب به ممتازمحل همسر محبوب «شاه‌جهان» پنجمین پادشاه گورکانی یا مغولی هند بود. این بنا به دستور شاه‌جهان برای نشان دادن عمق علاقه و عشق خود به ممتاز محل ساخته شده است. داستان بنای این مجموعه عمارات مجلل که در وسط آن گنبد تاج محل چون نگینی می‌درخشد، بر ارزش تاریخی این شاهکار هنری افزوده است. تاج محل، در واقع، باشکوه‌ترین هدیه یک شاه به همسر از دست رفته‌اش است و پایه‌های آن بر عشق وافر شاه‌جهان گورکانی به ممتاز محل ایرانی تبار استوار است. شاید اگر در سال ١٦٠٧ میلادی «شاهزاده خرم»، که بعداً با نام «شاه جهان» شناخته شد، «ارجمند بانو بیگم» را، که بعداً به «ممتازمحل» ملقب شد، نمی‌دید، امروز از تاج محل خبری نبود.
ارجمند بانو دختر یکی از اشراف ایرانی با نام عبدالحسن آصف خان و متولد شهر آگرای هند بود. خواهر آصف خان یا عمه ارجمند بانو، نور جهان همسر محبوب و پرنفوذ جهانگیر شاه، پدر شاهزاده خرم بود. نور جهان همراه برادرش آصف خان در سیاست و دولتداری نقش بارزی داشت.
شاهزاده خرم که در آتش عشق ارجمند بانو می سوخت، بنا به ضوابط سلطنتی با دو زن دیگر ازدواج کرد که اولی از بستگان دربار صفوی ایران بود. خرم پس از پنج سال انتظار به وصلت ارجمند بانو رسید.[۴]
او پس از مراسم عروسی اعلام کرد که عروس تازه از سایر زنان دربار برتر و "ممتازمحل" است. ازآن به بعد ارجمند بانو با همین نام و پسوند "بیگم" خطاب می‌شد. به نوشته یک تاریخ‌نگار دربار گورکانی هند که با نام "قزوینی" از او یاد می‌شود، پیوند شاهزاده با دو همسر دیگرش تنها حکم زناشویی معمولی را داشت و "خرم" هیچ زن دیگری را شایسته آن محبت و شیفتگی که نثار ممتاز محل می‌کرد، نمی‌دانست. سال ١٦٢٨ شاهزاده خرم بر تخت طاووس هند نشست و به "شاه‌جهان" ملقب شد. ممتاز محل نمی‌خواست به مانند عمه قدرتمندش در امور اداری و سیاسی دستی داشته باشد. در عوض فهرست نام‌های زنان بیوه و کودکان یتیم را ترتیب می‌داد و از شوهرش می‌خواست که به نیازهای آنها رسیدگی کند و برای خانواده‌های بینوا نفقه تعیین می‌کرد. او نیز مانند شاه‌جهان به هنر معماری علاقه داشت و در ساماندهی یک باغ کرانه رود یامونا در شهر آگرا، جایی که سرانجام محل آخرت او شد، نقش داشت.[۴]

ادامه مطلب

نظرات() 

رقابت دهکده خورشیدی که در ایالت واشنگتن در حال برگزاری است با جذب ایده‌های سبز به منظور ساخت خانه‌های ایمن، راحت و خورشیدی می‌تواند اساس و مبنی خانه‌های مسکونی آینده جهان را که کمبود انرژی یکی از کوچکترین بحرانهای آن به شمار می‌رود تشکیل دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دانشجویان دانشگاه‌های مختلف جهان برای طراحی، ساخت و فعال سازی جذابترین، تاثیرگذارترین و تواناترین خانه خورشیدی با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند.
خانه‌های طراحی شده در رقابت دهکده خورشیدی نه تنها حرارت و نور خورشید را جذب و ذخیره می‌کنند بلکه از طراحی ویژه‌ای برخوردار هستند تا بتوانند از نسیم‌های خنک و سایه‌ها برای تهویه هوا استفاده کنند.
تیم‌های شرکت کننده با ترکیب جدید‌ترین تکنولوژی‌ها و فناوری‌های انرژی سبز قصد دارند خانه‌ایی را با تمامی امکانات یک خانه راحت و ایمن ارائه کنند که بتواند انرژی مورد نیاز خود را تامین کرده و از هزینه مصرف انرژی بکاهد. [مفاهیم: انرژی تجدیدپذیر چیست؟]
در میان طرح‌های ابداعی دانشجویان طرح تیم دانشگاه آریزونا بسیار جلب توجه می‌کند. این خانه از دیوارهای آبی برخوردار است که به عنوان گیرنده‌های حرارت خورشید مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دیوارها از لایه‌های شیشه‌ای و آب تشکیل شده اند به این شکل حرارت از شیشه به آب رسیده و هوای میان دو لایه شیشه ای را گرم می‌کند.
در شب هنگام که درجه حرارت هوا کاهش پیدا می‌کند این هوای گرم نمی‌تواند از شیشه خارج شده و در مجرای میان این دو لایه متراکم می‌شود. به این شکل می‌‌توان هوای گرم را در روزهای سرد به داخل خانه هدایت کرد.
خانه خورشیدی با سقف متحرک
این دیوارها از صفحات پلاستیکی که از بازیافت بطری‌های آب به دست آمده‌اند، ساخته شده و دارای حفره‌هایی است که از آب انباشته شده‌اند. این سیستم به طور کلی می‌تواند 215 گالن آب را در خود جا دهد. این دیوارها نسبت به دیوارهای بتنی سه برابر کارآمدتر و سبک‌تر بوده و حمل و نقل آنها آسانتر خواهد بود زیرا می‌توان آب مورد نیاز را پس از حمل دیوارها به آن افزود.
برخلاف بسیاری از طرح‌های سنتی ارائه شده در این رقابت تیم دانشگاه کرنل خانه‌های سیلویی طراحی کرده اند که از سه استوانه زنگ زده بزرگ بر زیر صفحه ای وسیع و خورشیدی تشکیل شده است. قطر هر یک از سیلوها 4.9 متر بوده و فضای آن برابر 12 متر مربع اندازه‌گیری شده است. این سیلوها در بخش جنوبی به یکدیگرمتصل شده اند و بخش شمالی آن باز باقی مانده است.
بدنه این سیلوها از فولادی به نام Cor-ten ساخته شده است که حرارت خورشیدی را جذب کرده و آن را در کابل‌های مسی زیرزمینی جاری می‌سازد، سپس تانک‌های آب توسط این حرارت گرم شده و مورد استفاده قرار خواهند گرفت. با کمک چنین سیستمی در کل می‌توان روزانه 15 گالن آب را گرم کرده و مورد استفاده قرار داد. در صورتی که این سیستم نتواند آب گرم خانه را تامین کند، سیستم گرم کننده الکتریکی وظیفه آن را به عهده خواهد گرفت.
صفحات خورشیدی در طرح‌های ارائه شده نقشی بسیار مهم را به عهده دارند و برخی از تیم‌ها روشی را برای افزایش میزان جذب انرژی این صفحات ارائه کرده‌اند. تیم دانشگاه تکنولوژی ویرجینیا صفحات دوروی خورشیدی را ابداع کرده اند که می‌تواند میزان جذب انرژی را 15 درصد افزایش دهد. با استفاده از یک محرک الکتریکی می توان زاویه این صفحات را نسبت به هر فصل از صفر تا منفی 17 درجه در تابستان و تا منفی 35 درجه در زمستان تغییر داد.
خانه خورشیدی با سقف متحرک
از دیگر قابلیت‌های تاثیرگذار طرح‌های ارائه شده توانایی تعقیب نور خورشید است که در طرح تیمی از دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید مشاهده می‌شود. سقف خورشیدی این خانه متحرک بوده با استفاده از همین توانایی می تواند میزان جذب نور خورشید را با تعقیب مسیر نور خورشید در طول روز افزایش دهد.
بر اساس گزارش سی نت رقابت دهکده خورشیدی در پارک ملی واشنگتن برگزار شده و خانه‌های ساخته شده در این مکان تا 13 اکتبر برای بازبینی در اختیار عموم قرار دارند.

نظرات() 

دوشنبه 15 فروردین 1390

آشنایی با معماری شهری

نویسنده: REZA deylami   

خصوصیات یک شهر زیبا چیست؟ چه نسبتی میان کیفیت طراحی شهری یک شهر و نیل به سر زندگی شهری وجود دارد؟
یا شهر از لحاظ بصری زیبا باشد، کافی است زیبایی یک شهر باید با خواسته‌های ما هماهنگ و برای ما قابل‌قبول باشد. یک طراحی خوب شهری به مردم اشتیاق می‌دهد و آنها را به محیط و شهر علاقه‌مند می‌کند.
زیبایی مانند هر پدیده دیگری 3 مولفه فرم، عملکرد و معنا دارد. فرم صورت یک پدیده است که شامل شکل، ساختار، وزن و حجم است. عملکرد همان استفاده ای است که برای انسان و بشریت دارد و معنا مولفه‌ای است که ما را به دنیاها و عالم های دیگر وصل می‌کند.
نقش یک طراح شهری مثل نقش یک برنامه‌ریز، زمین‌شناس و پزشک است. وظیفه یک طراح شهری به‌عنوان یک هماهنگ‌کننده این است که 3 مولفه فرم، عملکرد و معنا را در جهت ارتقای کیفیت و هرچه نزدیک‌تر شدن به ایده‌آل‌های شهری به‌کار بگیرد.
مردم با ایجاد فضایی که مانند آینه‌ای تمام نماست روی شهر تاثیر می‌گذارند که به شرایط اقتصادی و اجتماعی و... بستگی دارد.
شهر، آینه تمام‌نمای جامعه است. طراحی مکان‌های یک شهر می‌تواند سنتی یا کلاسیک باشد؛ باید دید توقع چیست؟ یک اتوبان یا یک فرودگاه که پدیده های جدیدی هستند سنتی طراحی نمی‌شوند ولی طراحی مسجد یا فرهنگسرا می‌تواند سنتی باشد.
آثار و ابنیه شهر تهران و معماری جدید و ساختمان‌های جدید باید طوری باشد که موجب زیبایی و انبساط خاطر شهروندان شود.
کارشناسان معماری معتقدند زیبا‌کردن چهره شهر میزان بروز خشونت‌ها، اعتیاد و سایر ناهنجاری های اجتماعی را کاهش می‌دهند و بالعکس آن ذهن و روحیات شهروندان را نیز خشن می‌کند و بر روحیه آنان تاثیر مستقیم می گذارد چرا که بیشتر وقت روزانه ما در محیط‌های شهری می‌گذرد.
خیلی وقت‌ها برای همه ما پیش آمده که با دیدن نمای یک ساختمان یا مکان، احساسات متفاوتی داشته باشیم. احساس تحسین و شکوه و یا احساس مصونیت و اطمینان و یا حتی حقارت.
این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری است که موجب شد دستور‌العملی صادرکند و موجب جلوگیری تک‌روی معماران در ساخت‌و‌‌ساز شود و منظور شهرداری از محدود‌کردن تنوع ساخت‌وساز در شهر، ایجاد یک نمای چشم نواز در شهر است؛ مسئله‌ای که می‌تواند هویت یک شهر را زیر سؤال ببرد و چهره آن را مخدوش کند. چون نما، جلو‌ه‌ای از منش صداقت در سیمای شهر و معرف فرهنگ و اصالت ایرانی است.
زیبا شناسی و طراحی شهری
بر خلاف هر اثر هنری چون نقاشی، موزیک و نویسندگی تئاتر که ناظرش در دیدن یا شنیدن و خواندش مخیر است اگر بخواهد می‌بیند و اگر نخواهد خیر... ولی یک شهر گالری اجباری‌ست برای نمایش آثار معماران و نماسازان که لایه اجتماع و شهروندان مجبور به دیدن این آثار بدقواره یا موزون هستند و طبعا در آنها هیجانات و تاثیراتی بجا می‌گذارد که در روند مطلوب و نامطلوب زندگی روزمر‌ه‌اشان مؤثر است.
هویت یک کشور مسئله‌ای است که مردم به آن افتخار می‌کنند. هر بخشی از معماری وظیفه و تعریفی دارد. معماری هنر آمیخته با تضادهاست؛ تضاد بین نظامات و آزادی، تکنولوژی و محیط‌زیست، مدرنیسم و سنت و... . ولی متأسفانه تک‌روی در زمینه معماری در کلانشهرها باعث می‌شود نه شخصیت معماری بروز کند و نه تضادهای بی‌شمار به وحدت و یگانگی برسند.
بلکه آنچه چشم و گوش و احساس ما را می‌ساید جمع اضداد و تضادهاست. دلایل بروز چنین ناهنجاری‌هایی ناشی از بی‌توجهی و نا آشنایی برخی از معماران به طرز تفکر زمان خودشان است تا به آن اندازه که با زمانه غریبه‌اند.

نظرات() 

دوشنبه 15 فروردین 1390

استون‌هنج

نویسنده: REZA deylami   


استون‌هنج در جنوب انگلستان، یکی از بناهای بزرگ سنگی است که توسط مردم باستان در اروپا ساخته شده‌است. سازندگان استون هنج، از سال ۳۱۰۰ پیش از میلاد، سنگهای این بنا را به شکل چند دایره تو در تو، در مکان فعلی آن کار گذاشتند. احتمالاً از این دایره‌های سنگی برای مشاهده حرکات خورشید، ماه و ستارگان که در آن زمان طی مراسم مذهبی مورد پرستش قرار می‌گرفتند، استفاده می‌شده‌است. سنگهایی شبیه به آنچه که در این بنا به کار رفته، در مناطق دیگر مانند کارناک فرانسه و نیوگرنج ایرلند، یافت شده‌است.


ساخت استون هنجچه کسی می‌داند که استون هنج دقیقا چگونه ساخته شده‌است. سنگهایی بزرگی، که تا ۵۰ تن وزن داشتند روی غلطکها به وسیله گروهی از مردان، کشیده شده وبه محل آورده می‌شدند. وقتی سنگها به محل می‌رسیدند، با استفاده از طناب و در صورت لزوم با ایجاد سراشیبی خاکی، آنها را در حالت ایستاده قرار می‌دادند.


بیشتر بناهای بزرگ برای دنیای امروزی یک معما می‌باشند. دانشمندان و باستان شناسان در سراسر اعصار سعی در یافتن اسرار ساخت این بناها کرده‌اند. برای آنها یک کار بسیار مشکل بود که بتوانند این سنگهای بزرگ را طوری در کنار هم قرار دهند که دارای یک شکوه عظیم شود. این بناها می‌توانستند به عنوان محل سکونت، معابد، مقابر و یا حتی تقویم‌های بزرگ در فضای باز مورد استفاده قرار گیرند. مردم می‌توانستند با دنبال کردن حرکت اجرام آسمانی، درباره فصلهای سال چیزهایی یاد بگیرند. مردم دانشمند اولیه به مقدار زیادی برای درو کردن محصولات و غذای خود به فصول سال متکی بودند. آنها فصلها را به‌وسیله مراسم و تشریفات مذهبی جشن می‌گرفتند. احتمال اینکه این مناطق و نواحی حکم مقدس برای مردم داشته‌است، بسیار زیاد می‌باشد.

تفسیر استون هنجبسیاری از متخصصان بر این باورند که این حلقه بزرگ سنگی در استون هنج برای نظارت و همچنین به عنوان معبدی برای ستایش کردن به کار می‌رفته‌است. آنها به خاطر وضعیت قرار گرفتن سنگ بزرگ به نام «سنگ هیل» (سنگ پاشنه) که ۶ متر ۲۰ پاارتفاع دارد و ۳۵ تن وزن آن است، بر این باور هستند. هنگامی که در زمان تغییر تابستان ۲۲ ژوئن، طولانی‌ترین روز سال، خورشید طلوع می‌کند، به سنگ هیل می‌تابد و یک سایه بلند بوجود می‌آید که تدریجاً از مرکز بنا عبور می‌کند. این امر ثابت می‌کند که استون هنج بر اساس دستورات نجومی ساخته شده‌است و اهداف مذهبی داشته‌است.

در سال 1960، منجم آمریکایی جرالد هاوکینگ چنین نظر داد که استونهنج، یک رصدخانه و تقویم پیچیده‌ای بود. تفاسیر نجومی استونهنج با وجود بی دقتی هایی که دارد هنوز هم محبوب مانده است. بسیاری از محققین حدس می‌زنند افرادی که استونهنج و جاهای دیگر را ساخته اند دانسته‌های ریاضی را که برای پیش گویی بسیاری از وقایعی که در نظریه جرالد هاوکینگ موجود است بدست آورده بودند.[۱]

استون هنجقصه گویان می‌گفتند مارلین جادوگر سنگها را در زمان شاه آرتور افسانه‌ای قرن پنجم میلادی از ایرلند به استون آورده‌است. امروزه متخصصان پی برده‌اند که قدمت استون هنج بسیار بیشتر از تاریخ فوق است. این بنا در سه مرحله ساخته شده‌است که تقریباً آغاز بنای آن از سال ۳۱۰۰ قبل از میلاد بوده‌است. این مسئله ثابت می‌کند که استون هنج از اهرام مصر هم قدیمی تر است.




مراحل اول و دوماولین مرحله شامل هنج، یک کانال گرد با یک ساحل خاکی در درون آن بود. تقریباً یک هزار سال پیش، در طول مرحله دوم، کارگران دو حلقه متحد المرکز از سنگها را در مرکز بنای اصلی بلند کردند. احتمالاً برای آن از ۸۰ قطعه سنگ آتشفشانی باریک، به نام سنگ آبی استفاده نمودند. آنها بیشتر از کریستالهای سنگ چخماق تشکیل می‌شدند و به نظر می‌رسد آنها را از معادن کوه‌های پرسلی در دایفد، و از به آنجا آورده باشند. فاصله این منطقه تا استون هنج ۲۱۷ کیلومتر ۱۳۵ مایل است. احتمالاً یک تیم از کارگران سنگهای ۵/۴ تنی را به‌وسیله قایق در بیشتر طول راه حمل کرده‌اند. احتمالاً سپس آن سنگها را به ساحل کشیده‌اند.

مرحله سومسومین مرحله از ساخت این بنا در سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد شروع شد. سنگهای آبی با ۸۰ قطعه سنگهای سیاه بزرگ مرکزی به نام «سارسین» تعویض شدند. اینها همان سنگهای معروف هستند که امروزه هم دیده می‌شوند. این سنگها از ناحیه اطراف مارل بورو داون به آنجا آورده شدند، اما حمل آنها هم حتی مشکلتر از سنگهای آبی بود. وزن آنها تا ۵۶ تن می‌رسید و هر کدام را باید به‌وسیله گروهی از مردان روی زمین می‌کشیدند. بیشتر سنگهای سارسین به شکل یک حلقه در کنار هم چیده شدند. پنج «تریلیتون» نیز در داخل حلقه قرار گرفتند که از ۲ سنگ ایستاده که روی آنها یک سنگ افقی قرار می‌گرفت، تشکیل می‌شدند. امروزه فقط ۳ تریلیتون باقی مانده‌است.



حقایق ثبت شدهحرکت دادن سنگ‌های عظیم الجثه به محل استقرارشان، یک کار بسیار عظیم بود. یک مطالعه نشان می‌دهد که یک هزار نفر در مدت ۳ هفته می‌توانستند فقط یک قطعه را به استون هنج حمل کنند. حتی با استفاده از چنین نیروی کار عظیمی، ساخت قسمت مرکزی بنا بیش از ده سال طول می‌کشید. همچنین خرسنگ هایی نظیر استون هنج در شمال انگلستان موسوم به دایرهٔ سویین ساید که در طی قرن‌ها در زمین فرو رفته اند و دایرهٔ کالانیش یافت می‌شود و به علاوه خرسنگ‌های عمودی باشکوهی در میان دشت آدبری که نماد جنس مذکر و مونثند نیز موجود است. بعضی براین باورند که این خرسنگ‌ها خاصیت شفادهندگی نیز دارند، مثلا کودکان بیمار را از میان سوراخ‌های واقع در خرسنگ‌های دایره‌ای شکل واقع در کورن وال عبور میدهند و گفته می‌شود عده‌ای از این سنگ‌ها نشان دهندهٔ کانالهای نیرو در زمین نیز هستند.

نظرات() 

دوشنبه 15 فروردین 1390

ابر شهر هرمی(امریکا)

نویسنده: REZA deylami   

- طراحان آمریکایی برای بازسازی نیواورلئان، ابرشهری به شکل چهاروجهی طراحی کرده‌اند که 40هزار نفر ظرفیت دارد و علاوه بر مقاومت در برابر طوفان‌های شدید و سیلاب‌ها، در آب نیز شناور می‌شود.


آرکولوژی‌ها، اَبَرشهرهایی یک‌پارچه که در قالب یک ابرساختار می‌توانند تعداد زیادی انسان را در خود بگنجانند، هنوز در حد داستان‌های علمی تخیلی باقی مانده‌اند؛ اما تلاش‌هایی برای به‌واقعیت تبدیل کردن آنها آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از گیزمگ، گروهی از طراحان به منظور بازسازی شهر نیواورلئان پس از طوفان کاترینا طرحی را برای ساخت چنین اَبَرشهری در ساحل رودخانه می‌سی‌سی‌پی ارائه کرده‌اند که NOAH (به معنی نوح) نام گرفته و می‌تواند میزبان چهل‌هزار نفر باشد.
از آن‌جاکه بیش‌ترین بخش‌های شهر نیواورلئان پایین‌تر از سطح دریا بنا شده و شهر در معرض بادهای شدید قرار دارد، طراحان شهر نوح طرح شناوری را انتخاب کرده‌اند که از ساختاری چهاروجهی برخوردار بوده و می‌تواند در برابر بادهای شدید و انواع شرایط اقلیمی مقاومت کند.
لبه‌های خارجی این ساختمان نیز از ساختاری منحنی‌مانند و نرمی برخوردار است تا سطح تماس ساختمان با باد کمتر شود و در عین حال، سطوح صاف ساختمان به صفحات متحرکی مجهز شده که حصار حفاظتی قدرتمندی را در برابر طوفان تشکیل می دهند.
در حالی‌که این ساختمان 366 متری برای شناور بودن طراحی شده، این ساختار به صورت کامل بر روی رودخانه معلق نخواهد بود و در عوض بر روی حوضچه‌ای با 76 متر عمق و 366 متر قطر بنا خواهد شد. این حفره بر روی خشکی حفر شده و تا میان رودخانه ادامه پیدا خواهد کرد.
ساختار اصلی شهر نوح در این حوضچه با کمک پوسته متخلخلی که از سلول‌های مقاوم بتن ساخته شده به شکل معلق قرار خواهد گرفت. این سلول‌ها آرایه ای 40 در 40 را تشکیل می‌دهند که می‌توانند کل ساختار را شناور کند. طراحان تخمین می‌زنند این ساختمان در حدود 55 متر در این حوضچه فرو رفته و میان کف حوض‌چه و کف ساختمان فاصله‌ای 15 متری به وجود خواهد آمد.
اَبَرساختمان نوح 30 طبقه است و فضاهایی افقی ویژه عابران پیاده و ترن‌های برقی در نظر گرفته خواهد شد و انتقال بین طبقات از طریق بالابرهای سریع‌السیری که در فضاهای عمودی کار گذاشته شده‌اند، انجام خواهد گرفت. با وجود این‌که در این مجموعه نیازی به استفاده از خودرو نیست، فضای کافی برای پارک کردن هشت‌هزار خودرو در نظر گرفته شده است.
شهر نوح شهری بدون کربن است که برای تامین انرژی خود از صفحات خورشیدی، توربین‌های بادی و توربین‌های آبی استفاده کرده و از گلخانه‌های هوایی، سیستم حرارتی و سرمایی گلخانه‌ای، سیستم تصفیه آب و بازیافت آب پاک و سیستم ذخیره‌سازی آب پاک برخوردار است.
فضای 2.8 میلیون مترمکعبی ابرساختمان نوح به بیست‌هزار واحد مسکونی، 3 هتل، 3 رستوران، 93هزار مترمکعب فضای تجاری، 1500 واحد فضای مشترک، 8هزار جای پارک خودرو، 9290 مترمکعب فضای مدرسه، 4645 متر مکعب فضای کار و به همین اندازه فضا برای دفاتر مدیریتی ساختمان و در حدود 1850 متر مکعب فضا برای ارائه خدمات درمانی تقسیم شده است.

نظرات() 

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic