SURES

من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم، زیراترسیم کردن سریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد

دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

خانه وینچستر (عجیب ترین نقشه خانه دنیا)

نویسنده: REZA deylami   

:داستان < وینچستر هاوس> با یک نفرین شروع شد. این خانه که با راهنمایی ارواح بنا شد دارای عجیب‌‌ترین نقشه ‌خانه در دنیاست! < ویلیام ورت وینچستر> پسر < اولیور وینچستر> صاحب معروف کارخانه اسلحه‌سازی و وارث ثروت و شهرت او بود. تفنگ وینچستر که به < تفنگ هنری> معروف است انقلابی در طراحی اسلحه به ‌وجود آورد.

در زمان جنگ‌‌های داخلی آمریکا شرکت اسلحه‌سازی وینچستر به ثروتی دست نیافتنی رسید و با قراردادهایی که با دولت می‌بست، روز به روز متحول‌تر می‌شد و
همین موضوع، آغاز داستانی شد که به نفرین خانوادگی آنها مشهور و در نهایت منجر به ساخت عمارت عجیب و غریب وینچستر شد که هنوز هم مرکز توجه بسیاری از مردم و پژوهشگران ماوراءالطبیعه است.

ادامه مطلب

نظرات() 

دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

جان کوک‌ - پدر معماری RISC

نویسنده: REZA deylami   

معماری کامپیوتر کم‌دستور یا RISC که سرنام Reduced Instruction Set Computer است، حاصل تفکرات دکتر John Cocke است. محققی که به هر چیزی در حوزه کامپیوتر علاقه داشت؛ مدارهای مجتمع، کامپایلرها، ادوات ذخیره‌سازی و خلاصه هرچیزی‌که انجام دادنش نوعی هنر محسوب می‌شد. ولی آنچه که نام وی را جاودانه کرده، معماری غیرمتعارف کامپیوترهای کم‌دستور است.

معماری کامپیوتر کم‌دستور یا RISC که سرنام Reduced Instruction Set Computer است، حاصل تفکرات دکتر John Cocke است. محققی که به هر چیزی در حوزه کامپیوتر علاقه داشت؛ مدارهای مجتمع، کامپایلرها، ادوات ذخیره‌سازی و خلاصه هرچیزی‌که انجام دادنش نوعی هنر محسوب می‌شد. ولی آنچه که نام وی را جاودانه کرده، معماری غیرمتعارف کامپیوترهای کم‌دستور است.

ادامه مطلب

نظرات() 

پنجشنبه 15 اردیبهشت 1390

دیوارهایی از آب

نویسنده: REZA deylami   

در طراحی نمونه اولیه این خانه نامتعارف،که یک ترکیب موفق از تکنولوژی مدرن با توجه به حفظ محیط زیست است ، معماران کالیفرنیایی لیزا ایواموتو و کریاگ اسکات از فرم مرجانهای دریایی الهام گرفتند.
مانند نرم تنان دریایی که معمولا به کلی از آب تشکیل شده اند، خانه آبی مرجانی بیشتر بر پایه اجزاء مایع تشکیل شده است.
به کمک پوسته هوشمند بیرونی (که در نتیجه محاسبات و دیاگرام های پیچیده ریاضی به دست آمده است) و سیستم ***** کننده آینده نگر (که از خواص دی اکسید تیتانیوم برای ***** اشعه ماوراء بنفش استفاده می کند)، آب باران از طریق سقف به داخل دیوارها منتقل می شود و در آنجا تصفیه و انبار می شود. این آب بعدا برای مقاصدی مانند تغذیه سیستمهای گرمایشی و سرمایشی ساختمان استفاده می شود.
این ساختمان برای استفاده در جزیره تریشور طراحی شده است، یک جزیره مصنوعی در خلیج سانفرانسیسکو که به وسیله یک تنگه به جزیره یربا بوانا مرتبط است و زمانی در استفاده ارتش ایالات متحده بود. بعد از تخلیه ارتش امریکا، شرکت لنار، یکی از تشکیلات ساختمانی مطرح امریکا تصمیم گرفت که جزیره را به یک منطقه مسکونی و چندملیتی تبدیل کند.


ادامه مطلب

نظرات() 

پنجشنبه 15 اردیبهشت 1390

همه چیز درباره ی ابیانه

نویسنده: REZA deylami   

ابیانه، ماسوله، کندوان و میمند چهار روستای تاریخی و استثنایی ایرانند که به دلیل معماری جالب توجه، مناظر زیبا و قدمت تاریخی از مجموعه های قابل بررسی هستند.

روستای ابیانه در 40 کیلومتری شمال غربی نطنز و 70 کیلومتری جنوب کاشان در استان اصفهان و در دامنه کوه کرکس واقع شده است.

این ناحیه از یک ردیف چینه که سن آنها از پرکامبرین زیرین تا دوران چهارم است تشکیل یافته است که همراه با تشکیلات آتشفشانی می باشد.خاک این منطقه دارای آهن (هماتیت) است و رنگ سرخ آن ناشی از همین مسئله است .مزیت این خاک مقاومت در مقابل نفوذ باران است.

روستای تاریخی ابیانه به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد معماری و بافت ارزشمند و کهن آن در تاریخ 30/5/1354 در فهرست آثار ملی کشور با شمارة 1089 به ثبت رسیده است.

از نیمه دوم سال 1381 این روستا در فهرست پایگاه های سازمان میراث فرهنگی و پروژههای ملی کشور مطرح شد و به عنوان پایگاهی مستقل با مدیریت و تیم کارشناسی و تخصصی آغاز به کار کرد.

ادامه مطلب

نظرات() 

دوشنبه 5 اردیبهشت 1390

طراحی معماری: از ایده تا فرم

نویسنده: REZA deylami   

معماری از هیچ بوجود نمی‎آید. ذهنیت یک طراح و تفکرات و اندیشه‎های وی مهمترین عامل در پیدایش یک اثر معماری محسوب می‎شود، زیرا تمام عوامل موثر بر شکل‎گیری معماری و اطلاعات مربوط به طراحی می‎بایست در ذهن طراح ارزیابی، طبقه‎بندی و تجزیه و تحلیل شوند و در نهایت در قالب یک طرح معماری به مقوله‎هایی عینی و و قابل تجربه‎ تبدیل گردند. آنچه که ذهنیت یک معمار را می‎سازد، ایده‎هایی است که او از موضوعات مختلف مرتبط با طرح در ذهن خود پرورانده است. در نهایت این ایده‎ها هستند که طی روندی معین به فرم‎ها و فضاهای معماری تبدیل می‎شوند که ما روزانه با آنها سروکار داریم.

ایده اصطلاحی است که در بحث‎های هنری و از جمله در معماری به کرات مورد استفاده قرار می‎گیرد و همین امر بیانگر اهمیت آن در فرایند طراحی معماری است. ایده (Idea) از کلمه یونانی Eidos به معنی دیدن و شیء مرئی گرفته شده و اولین بار در آرای افلاطون مطرح گردیده است. افلاطون معتقد بود که پدیده‎های جهان صور مختلف تجلی جهان ایده‎ها یا فرم‎های ازلی و مطلق هستند.
پیشرفت فرهنگ معماری نیازمند ارائه ایدهها و در حقیقت راهحلهای خلاقانه و نوین توسط معماران میباشد. به همین علت بکارگیری صحیح و خلاقانه ایدهها مهمترین بخش معماری محسوب میشود. طراحی معماری از ایدههایی مجرد و ذهنی آغاز میشود و سپس به طرح فضای عینی معماری میانجامد.

ایده حاصل دانش، تفکر، آگاهیها و دانستههای موجود در ذهن طراح و در ارتباط مستقیم با جهان پیرامون وی است. اطلاعاتی که از جهان بیرون توسط حواس کسب میشوند و به ذهن میرسند، نقش مهمی در پیدایش ایده ایفا میکنند. به همین علت جان لاک میگوید: ایده از عملیات ذهن بر محسوسات پدید میآید. تمام پدیدههایی که در این جهان وجود دارند، از قبیل یک ساختمان، یک فرم طبیعی، یا حتی یک داستان و یک شعر میتوانند به کاتالیزورهایی برای پرورش ایده در ذهن تبدیل شوند. منابع ایده همه جا در میان اشیاء روزمره زندگی، در طبیعت، درعلوم مختلف، در معماریهای تاریخی و خصوصاً در برنامه و محیط سایت وجود دارند. اما یک ذهن خلاق و کنجکاو نسبت به اطلاعات موجود در محیط پیرامون است که میتواند ایدههای خلاقانهای را ابداع کند. از این رو جمعآوری اطلاعات که در معماری به میزان قابل توجهی بصری هستند و اغلب از مشاهده شرایط محیطی پروژه بدست میآیند، نقش مهمی در شکلگیری ایدههای معمارانه دارد.
معماری همواره با مسائل مختلفی سروکار دارد و عوامل موثر بر شکلگیری پروژه بیشمارند. در این میان کار اصلی معمار یافتن جوهر منحصر بفرد و مسأله اصلی هر پروژه و پاسخگویی به آن با یک ایده قوی است. از این طریق است که ایده تولید میشود. طبیعی است که در آغاز کار یا در ضمن طراحی به علت تعدد مسائل پیش روی معمار، ایدههای فراوانی شکل بگیرند. در اینجا نقش معمار اولویتبندی ایدهها براساس اصلیترین مسائل و پالایش و تلفیق ایدههای خرد و کلان برای رسیدن به ساختاری منسجم است. در ضمن در مرحله طراحی جزئیات پروژه نیز میتوان از ایدههای متناسب با کلیت و اجزاء طرح استفاده کرد.
با اینکه داشتن ایدههای قوی در معماری حائز اهمیت است، اما تنها داشتن ایدههای خوب و خلاقانه برای رسیدن به یک معماری مطلوب کافی نیست. یک ایده معمارانه خوب علاوه بر نوآورانه بودن باید از قابلیتهای دیگری برخوردار باشد تا در نهایت یک معماری مطلوب و ماندگار از این ایده حاصل شود

نظرات() 

مقـــدمه : در ناحیه جنوبی ایران و در شمال خلیج فارس، ایالتی واقع شده بود که در روزگار باستان ”پارس“ نامیده می‌شد، که از آغاز دوره اسلامی مرکز آن شهر شیراز بوده است. در این منطقه از ایران سلسله‌ای به نام هخامنشیان به قدرت رسیدند توانستند سالها بر بخش بسیار مهمی از جهان فرمانروایی کنند. ”هخامنشیان از مهارت هنرمندان و صنعتگران ممالک زیر فرمان خویش بهره می‌گرفتند. از این جهت در آثار معماری و صنعت این دوره تأثیر سایر ملل نیز دیده می‌شود. شاهان هخامنشی در مراکز حکومت خود... اقدام به ساختن کاخهای بزرگ و زیبایی کردند که پس از گذشت 25 قرن هنوز بقایای آنها محکم و استوار باقیمانده‌اند. ستونها و سرستونهای باقیمانده از پایتختهای هخامنشیان نمونه بارزی است که ما را با هنر معماری و حجاری این دوره آشنا می‌کند. سرستونها غالباً به شکل مجسمه شیر، اسب، گاو، عقاب و حیوانات تلفیقی مانند سر انسان و تن گاو وبال عقاب و گوش گاو هستند.“

ادامه مطلب

نظرات() 

جمعه 2 اردیبهشت 1390

قهوه خانه در روزگار گذشته و حال!!!

نویسنده: REZA deylami   


[تصویر: f5ebe614b0f152629509d73cc706a919.jpg]

قهوه خانه نامی آشنا برای همگان است و از جمله مشاغلی است که از آغاز اسمش با آنچه تولید و عرضه می کرده همخوانی نداشته است و به همین جهت در برهه ای سعی شده نامش را تغییر دهند تا اسم و ماهیت کاریش هماهنگ شود و نامش را گذاشتند چایخانه چون از حدود پانصد سال پیش که قهوه خانه در ایران ظهور و حضور پیدا کرد کمتر و شاید به ندرت دیده شده بود که در آنجا قهوه عرضه شود و پیوسته مشتریان با چای مورد پذیرایی قرار می گرفتند.

قهوه خانه ها در گذر زمان همان گونه که با شاهنامه خوانی و داستان سرایی و نقالی در ترویج تاریخ و فرهنگ و ادب و نیز تبادل افکار و معرفی آثار در ایامی خاص نقش مهمی را ایفا کرده اند در برهه ای نیز به خاطر برپایی دود و دم در بسیاری از آنها و حضور افراد ناباب اعتبار خود را از دست دادند که شاید در تغییر نام قهوه خانه به چایخانه هدف تنها یکسان سازی نام و ماهیت پذیرایی این حرفه نبوده بلکه بخشیدن هویتی مورد قبول تر نیز مدنظر قرار داشته است. اما با وجود تبلیغات و تاکیداتی که به عمل آمد نام جدید هرگز نتوانست آن گونه که باید و شاید جای نام اولیه را بگیرد همچنان که تغییر نام و تلاش در جهت بازگشت «قهوه خانه» به دوران پر رونق و پرآوازه گذشته نیز موثر نیفتاد.

ادامه مطلب

نظرات() 

پنجشنبه 1 اردیبهشت 1390

هنر و معماری مصر

نویسنده: REZA deylami   

   هنر و معماری مصر

برای حدود 10 هزار سال، دره نیل جایگاه یکی از بانفوذترین و باشکوه‌ترین تمدن‌های عصر خود بود. حتی امروزه هم برخی از آثار به جا مانده از این تمدن کهن همچون اهرام و مجسمه ی ابوالهول از مشهورترین و شگفت‌انگیزترین بناهای تاریخی جهان محسوب می‌شوند.

صاحب نظران هنر و معماری مصر را به ۳ دوره تقسیم نموده اند :

۱.  (( دوره پادشاهی کهن)) 3200 تا 2040 قبل از میلاد

 > هرم خوفو که بزرگترین هرم از اهرام ثلاثه است مربوط به این دوره بوده که دارای 146 متر ارتفاع بوده که امروزه 137 متر
از آن باقی مانده ! و دارای قاعده ای مربع شکل به ضلع 243 متر ( سطحی معادل 5 هکتار )
می باشد. این هرم از سنگ های 2 تنی ساخته شده است و ساخت آن 20 سال به طول انجامید
این هرم علاوه بر مقبره - سمبل خدای رع هم بوده که نماد قدرت شاهان مصر است.

۲.(( دوره پادشاهی میانه)) 2040 تا 1650 قبل از میلاد

> در این دوره از بین رفتن اهرام نشان دهنده کاهش مرکزیت حکومت و آیین- رع - می باشد.

> در این دوره معماری معابد رونق می گیرد وبزرگترین معابد در این دوره بنا می گردند.
> خصوصیات معابد این دوره:
سردر و حیاط همیشه مزین به نقاشی های است که فرعون را در حال غلبه بر دشمنان نشان می دهد - تزئینات سقف که بر خطوط افقی تاکید دارد - نقش سر ستونها از گیاهان اطراف نیل
اقباس شده - و گاهی ستونها به شکل مجسمه انسان بکار رفته.
> در مجسمه سازی این دوره جلوه هایی از واقعگرایی را می توان دید.
> نقاشی- تغذیه غزالان - متعلق به این دوره است که در مقبره حنوم هوتپ یافت شده .

۳. (( دوره پادشاهی جدید )) 1550 تا1070 قبل از میلاد

  بنای عظیم این دوره معبد سنگی رامسس دوم -آخرین فرعون بزرگ مصر - است که
دارای چهار پیکره عظیم نشسته در نمای ورودی خود است.

راهروی ورودی این معبد- در هر دو سو - ستونهایی به صورت پیکره ایستاده رامسس دوم قرار داشت که بعد ها الگویی برای ستونهای یونانی می شود.
> در این دوره به دلیل تعداد زیاد پیکره ها به ظرافت کاری کمتر توجه شده است.




اهرام مصر :

 

در (جیزه)گیزا، غرب قاهره امروزی، سه هرم از فراعنه سلسله چهارم به نامهای خوفو یا خئوپوس (Cheops) (به معنای کسی که به افق تعلق دارد(، خفرع (Khafre) یا خفرن (یعنی بزرگ) و منكورع (Menkaure) یا موكرینوس (به معنای ملکوتی) وجود دارد. هرمهای سه گانه ، عظیم ترین و باشکوهترین بناهای دوره پادشاهی کهن هستند که جزو عجایب هفت گانه جهان باستان نیز محسوب می شوند.

 

این هرمها كه از حدود سال 2550 پیش از میلاد ساخته شده اند، با رمز و علم پنهانی ارتباط پیدا كرده اند و نمادهای "حکمت ازلی"، "سرزمین مصر"، "پایداری ابدی" و "فنون جادوگری" بودند.

 

این مجموعه دارای پنج عنصر اصلی است:

۱. هرم خوفو ۲.هرم خفرع ۳. هرم منکورع ۴. تندیس ابوالهول ۵.معبد دره ای هرم خفرع.

 از اهرام سه گانه چـیزه، هرم خـوفو، كهن ترین و بزرگترین است و تاریخ ساخت آن به حدود سال 2570 پیش از میلاد باز می گردد. این بنای یادمانی سنگی بسیار عظیم, به «هرمی که مکان طلوع و غروب خورشید است»، شهرت داشت.

 

هرم خوفو یا خئوپوس :

 

 

 

 هرم خفرع (خفرن) و مجسمه ی ابوالهول

نظرات() 

پنجشنبه 1 اردیبهشت 1390

شهر فرهنگ گالیسیا

نویسنده: REZA deylami   

ایجاد یکی از قطب های گردشگری جهان در اسپانیا

طراحی و ساخت شهر فرهنگ گالیسیاشهر فرهنگ گالیسیا

اشاره:

در سالهای اخیر ایجاد مکانهای خاص یا شهرهایی که مجموعه ای از اماکن تاریخی و فرهنگی را در خود داشته باشد با هدف معرفی این ارزشها و همچنین توسعه گردشگری در بسیاری از نقاط جهان مورد توجه قرار گرفته است. تجمع اماکن فرهنگی نظیر سینما، تئاتر، کتابخانه، موزه، مراکز موسیقی و ... در منقطه ای مناسب می تواند علاوه بر معرفی هر چه بهتر ارزشهای تاریخی و فرهنگی مردمان آن مرز و بوم یا سایر نقاط جهان، به جذب سرمایه گذاری و رونق صنعت توریسم در آن منطقه منجر شود. این مقاله سعی دارد به معرفی یک شهر فرهنگی برجسته در جهان که با چنین رویکردی در حال احداث می باشد بپردازد.

 

 شهر فرهنگ گالیسیا

 

شهر فرهنگ گالیسیا

گالیسیا شهری است که طرح معماری و ساخت آن در کنار تپه ای در سانتیگو آغاز شده است.

این شهر مرکز فرهنگی جدیدی در استان گالیسیا واقع در شمال غربی اسپانیا به شمار می رود که طرح اولیه آن از 3 نوع اطلاعات ریشه گرفته است. در مرحله نخست طرح خیابانهاست که از نوعی مرکزیت قرون وسطایی در نقشه توپوگرافی دامنه تپه برخوردار می باشد. دومین عنصر طرح و الگوی مدرنی است که بالاتر ازاین خیابان ها قرار می گیرد و در مرحله سوم یک مدل نرم افزار برنامه رایانه ای زمینه ای را فراهم می آورد که بهترین نقشه توپوگرافی منطقه ترسیم شود. سیسیتم شهرسازی در سانتیگو به گونه ای شکل می گیرد که در آن ساختمان ها ترکیبی و منسجم و خیابانها دارای فضای خالی و اضافی است. با بهره گیری از این نقشه می توان شهری ترکیبی از معماری امروز و کهن را در کنار هم قرار داد و در عین حال به آیین ها و قوانین شهرسازی شهرهای قدیمی و تاریخی نیز توجه کرد.

البته هدف از پیاده سازی طرح قرون وسطی سانتیگو در این شهر نمایش غم غربت و دلگیری این قرون نیست بلکه فرصتی برای به تصویر کشیدن نمای اعصار تاریخی منطقه در کنار تجهیزات کنونی است.

 شهر فرهنگ گالیسیا

در این پروژه طرح ساخت 6 ساختمان یا مجتمع مطرح می باشد که به 3 بخش تقسیم می شود که عبارتند از: موزه تاریخ گالیسیا و مرکز جدید تکنولوژی، ساختمان تئاتر و موسیقی ، کتابخانه و آرشیو گالیسیا.

برخی از خیابان های این شهر از الگو و طرح پلکانی برخوردار هستند و فضای خالی میان ساختمان ها به یک میدان عمومی منتهی می شود.

به طور عمده شهر فرهنگ گالیسیا یک مجموعه تکنولوژی پیشرفته است که مشتمل بر 6 مجتمع می باشد و می تواند به زودی به یک قطب مهم گردشگری در سراسر جهان مبدل گردد. برای اجرای این طرح محدوده ای به وسعت 810 هزار فوت و بودجه ای معادل 125 میلیون دلار در نظر گرفته شده است.

پروژه مورد نظر طی یک رقابت معماری آغاز شده و در آن وزارت فرهنگ و سازمان گردشگری نظارت مستقیم داشته است. هزاران نفر برای برگزیده شدن در مناقصه این طرح شرکت کرده اند که از این میان 11 نفر به عنوان معماران برتر انتخاب شده اند. هدف طرح معماری خلاصه سازی فضا و کاربرد به شمار می رود. اولین عامل در نظر گرفته شده در احداث شهر فرهنگ نیاز به یک طرح گسترده و پویا می باشد.

این طرح نوعی ترکیب جدید شهر سازی است که در آن از فضای موجود به صورت شیار دار استفاده می شود. طرح به گونه ای است که گویی مجموعه ای از سفال ها را در سه ردیف 5 تایی به یکدیگر متصل ساخته است. در اصل طرح پایانی مجموعه ای از طرح های معماری مراکز تاریخی برگرفته شده است. در الگوی معماری نیز از نوعی سنبل های جاده مسافران سانتیگو استفاده شده است.

در این جاده برج هایی واقع شده که به عنوان نوعی کوه افسانه ای برای هدایت مسافران به شمار می رود. برای ساخت موزه تاریخ 172 هزار ، مرکز فناوری های نوین 135 هزار، سالن تئاتر 86 هزار و ساختمان مرکزی امور اجرایی 50 هزار فوت مربع مساحت در نظر گرفته شده است.

پروژه احداث شهر فرهنگ در سال 1999 در گالیسیا آغاز گردید و هدف اصلی آن ساخت مجموعه ای از ساختمان های منسجم است که به آخرین فناوری ها مجهز شده بودند. این مراکز به عنوان مرکز مطالعه و تحقیق هنری و نمایشگاهی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.

طرح ساخت این شهر توسط یک معمار نقشه کش از آمریکای شمالی به نام پیتر ایزنمن (Esenman) در سال 1999 طی یک رقابت میان مهندسان معماری ارایه شد که با محوطه اطراف و الگوی معماری شهر جور در می آمد. از آنجا که سانتیگو یکی از مراکز مهم فرهنگی در اروپا به شمار می رود و دارای ویژگی های خاص خود است. این منطقه به عنوان بهترین گزینه برای احداث شهر فرهنگ در نظر گرفته شده است. سانتیگو همچنین یکی از مراکز ارتباطی کلیدی به شمار می رود. منطقه گالیسیا نیز به علت برخورداری از یک تپه کوچک و رودخانه به عنوان بهترین مکان احداث این شهر فرهنگ شناخته شد.

 شهر فرهنگ گالیسیا

ساخت کتابخانه و آرشیو روزنامه ها یکی از مراکز منحصر به فرد این شهر به شمار می رود. در این مجموعه تاریخ و شخصیت های فرهنگی گالیسیا نیز در کتب معرفی شده است.

همچنین در این مجموعه امکان دسترسی به منابع دیجیتال از دانشگاههای مختلف جهان، موسسات فرهنگی و مجموعه های شخصی فراهم است و از آخرین تجهیزات رایانه ای در کتابخانه مورد نظر بهره گیری شده است. این کتابخانه مجهز به آخرین سیستم های ذخیره اطلاعات ، جست و جو و انتقال آنها و دارای 6 طبقه است که ارتفاع مجموع آنها به 42 متر می رسد و اتاق هایی برای مطالعه و تحقیق در آن در نظر گرفته شده است.

موزه تاریخ گالیسیا با هیچ یک از مراکز شهر قابل قیاس نیست و مجهز به پیشرفته ترین فناوری های رایانه ای و صمعی بصری می باشد که از مجموعه کتب تاریخی و نقشه های جغرافیایی خاص برخوردار است. در این موزه در مورد 5 دوره تاریخی سلت ها ،رومی ها ، وسطی، دوران مدرن و عصر معاصر به تفسیر، اطلاعات وجود دارد.

 

 شهر فرهنگ گالیسیا

 

ساختمان فناوری های نوین بهترین مرکز فناوری ارتباطات به شمار می رود و مجهز به بانک اطلاعات تاریخی، تجهیزات صمعی – بصری، آرشیو تصاویر و ... می باشد و زمینه را برای تحقیقات کامل در زمینه های تاریخی فراهم می سازد.

یکی از مراکز فرهنگی اصلی شهر، سالن آمفی تئاتر است که با سبکی خاص و منحصر به فرد بنا می شود. این سالن به برگزاری کنسرت های موسیقی و نمایش تئاتر های تاریخی اختصاص می یابد و دارای 7 طبقه است که ارتفاع مجموع آنها به 50 متر می رسد.

در فضای اطراف، جنگل بزرگی این مجموعه تاریخی خاص را در خود فرا می گیرد. هدف از احداث این جنگل در اطراف منطقه ایجاد زمینه و بستری مناسب برای هر چه طبیعی تر و بکر تر جلوه دادن شهر می باشد. از آنجا که یک آرشیتکت به نام «جان هجدوک» که در طرح نقشه کشی این شهر مشارکت فعال داشت در سال 2000 دار فانی را وداع گفت در نزدیکی کتابخانه برج هایی به مناسبت بزرگداشت یاد و فعالیتهای او احداث می گردد. این برج ها به عنوان بخش های پذیرش گردشگران و ارایه اطلاعات به آنها ساخته می شود که سطح آنها با نوعی گرانیت پوشانده می شود.

نظرات() 

پنجشنبه 1 اردیبهشت 1390

طراحی شهری چیست؟

نویسنده: REZA deylami   

طراحی شهری فرآیندی است که به شکل دهی فیزیکی بافت های مختلف شهری و روستایی منجر می شود. طراحی شهری با رویکرد ساختارگرایی به ایجاد اماکن متعدد می پردازد. این فرآیند طراحی ساختمان ها، فضاها و چشم اندازها را در برمی گیرد و نهایتا جریانی را به راه می اندازد که به عمران و آبادی شهری کمک می کند.
تعریف طراحی شهری:
طراحی بخشی از هنر سازمان دادن فضای کالبدی است که با رشته های مختلف علمی و هنری مانند برنامه ریزی شهری، معماری و منظر سازی، مهندسی فنی، مهندسی ترافیک و حمل و نقل روانشناسی، جامعه شناسی و اقتصاد سر و کار دارد و در عین حال با سیاست و فرهنگ نیز ارتباط پیدا می کند. پس می بینیم که دامنه ی فعالیتش بسیار گسترده است.
[تصویر: 30-7-2007-52Tokyo.jpg]
نمایی از شهر توکیو
اگر گفته ی مانوئل کستل را بپذیریم که برنامه ریزی عین سیاست است شاید بهتر بتوان حوزه ی فعالیت شهری را مشخص کرد. به نظر جف لوید طراحی شهری، حلقه ی پیوند دهنده ی معماری، معماری منظر، مهندسی به صورت گسترده و برنامه ریزی و مخصوصا برنامه ریزی شهری است. این نظریه ای که امروز هم از اعتبار خود برخوردار است.
در تعاریف بالا ما به دنبال جوهر و مفهوم طراحی شهری هستیم چیزی که در شرایط جامعه ی ما نیز مفید واقع می شود. طراحی شهری فعالیت جدیدی نیست. بحث های فراوانی از قدیم وجود داشته مبنی بر اینکه با شکل گرفتن فضای خصوصی زندگی بشر فضای عمومی نیز شکل گرفته، زیرا انسان ها می خواسته اند با هم رابطه داشته باشند و به محض آنکه انسان پا از فضای خصوصی بیرون می گذارد و در فضای عمومی قرار می گیرد حضور طراحی شهری در تاریخ کالبدی او آغاز می شود.
گستردگی فعالیت طراحی شهری نشان می دهد که این فعالیت مانند یک طرح معماری یا طراحی یک پارک نیست که با طرح مشخصی شروع شود یا پایان پذیرد. یک کار معماری معمولا در جایی شروع می شود و خاتمه می یابد. اما یک میدان به عنوان عنصری از سازمان فضایی شهر در طول تاریخ تکون می یابد، دگرگون می شود، تغییر می کند و یا مدام عوض می شود. چنین فضایی می تواند از عهد باستان شروع شود، وسطی را پشت سر گذارد، رنسانس را ببیند و امروز هم بتواند در آن فعالیت و زندگی کند.
دشواری پیش بینی آینده ایجاب می کند که طراحی شهری انعطاف پذیر باشد، بتواند خود را با حرکات و نوسانات و تصمیم گیری ها تطبیق دهد، اصلاح شود و به قولی مدارا کند.
حرفه ای نو:
طراحی شهری یکی از جدید ترین حرفه هاست که بیش از 25 سال از عمر آن نمی گذرد. بیشتر آن چه که طراحان شهری ارائه می کنند، (طراحی بافت های مسکونی) دستاورد حوزه های شغلی دیگر است. در واقع طراحی شهری یک رویکرد چندگانه نسبت به سایر مشاغل دارد.
رسالت عمومی:
هم زمان با شکل گیری صنف طراحان شهری، معماران، شهرسازان، طراحان فضای سبز، مهندسان راه، هنرمندان و طیف وسیعی از مشاغل وفاداری خود را به این حوزه «طراحی شهری» اعلام کردند. در واقع رسالت این حوزه ها تغییر روند شکل دهی فضاهای پیرامونی بود. از جمله مباحث چالش برانگیز میان این حوزه ها عبارت بودند از:
الف) معماران باید سوای از طراحی ساختمان ها، با موقعیت مکانی بناها هم در ارتباط باشند.
ب) شهرسازان هم باید با شکل فیزیکی توسعه و گسترش شهرها ارتباط داشته باشند.
ج) طراحان فضای سبز هم باید در ابتدای فرآیند طراحی شهری به بررسی و فهم درست از مناطق مورد نظر دست یابند.
د) مهندسان راه هم باید به جای تمرکز روی مباحث ترافیکی، از مهارت های خود در ایجاد فضاهای دلپذیر (چه برای سکونت و چه برای مشاهده صرف) استفاده کنند.
چه اقداماتی در دستور کار طراحان شهری قرار دارد؟
1: وسعت دید دادن به فضای شهری؛ استفاده از ابتکارهایی چند در تولید و بازتولید محیط های پیرامونی
2: طراحی فضاهای ساخته شده؛ از کل شهرها و حومه های آنها گرفته تا خیابان ها و میدان ها ارائه نظرات خود بر چگونگی عمران و احیای شهرها
3: تحقیق و تفحص پیرامون مناطق مورد نظر و ساکنان آنها در نظر گرفتن بافت فیزیکی، سیاسی، اقتصادی و روانشناسی حاکم بر آن مناطق
4: تحت تأثیر قرار دادن مردم با ابتکارات خود، کمک به آنها در اتخاذ تصمیم هایی مناسب و آموزش آنها جهت ایجاد مکان های مطلوب
5: توسعه سیاست گذاری های نوین پیرامون ساخت و سازهای شهری
6: مشاور گروهی؛ کمک به مردم برای بر عهده گرفتن نقش هایی پیرامون سازندگی و طراحی حومه ها
7: ارائه تصاویر گرافیکی از طراحی های کلی و تکنیکی گرفته تا استفاده از آخرین دستاوردها در طراحی های کامپیوتری
هدف از طراحی شهری چیست؟
طراحی شهری بخش بسیار مهم و حساسی از هویت شهروندان یک شهر به شمار می رود. بدین معنا که چگونه می اندیشند، چه امکاناتی در دسترس داشتند و چه متخصصانی نبوغ خود را ارائه دادند تا شهری که در آن زندگی می کنیم ساخته شده است. زمانی که این عوامل را کنار یکدیگر قرار می دهیم تا ترکیبی از یک شهر را ارائه نماییم، سیمای شهر گویای فرهنگ و نگرش آن جامعه می باشد. معیار فرهنگی، سلیقه ی شخصی، تفکر و امکانات نهادهای اجتماعی در یک کشور تعیین کننده ی نمای ظاهری شهری و بالطبع طراحی شهری است.
طراحی شهری از یک سو باید حداقل خدمات و امکانات شهری را به طور یکسان در اختیار کلیه شهروندان قرار دهد و از سوی دیگر تنوع و امکان انتخاب جایگزین متفاوت را برای گروه های مختلف جامعه فراهم سازد.
هدف اول مستلزم یکنواختی استانداردها و جامعیت آن می باشد، ولی هدف دوم تنوع استانداردها و به کار گیری تدابیر و راهبردهای متخصصان و افراد ذیصلاح در شهرسازی را ایجاب می نماید.
طراحی شهری در چارچوب کلی فرایند برنامه ریزی و تصمیم گیری جامعه، نیاز به تشکلات رسمی دارد تا از این طریق قشر ها و گروه های فرهنگی جامعه نتواند به ارزش ها و آرمان های خود جامه ی عمل بپوشانند و پیشنهاد های طراحی را که نهایتا به صورت سرمایه گذاری شهری، مرمت، نوسازی، بازسازی و ساخت و حفظ بناها در می آید، بهتر ارائه دهند.
اگر از هر قشر خواسته شود تا نظر خود را در مورد شکل شهر و نقش شهر بیان کند در طراحی شهری، تنوع، هماهنگی و زیبایی سیمای شهر و الگوی فعالیت ها به بهترین نحو فراهم می آید. زیرا در این حالت طراحی شهری رفتارهای جمعی خواسته های فرهنگی و هویت گروهی را منعکس می سازد. فرضیه اصلی در این جا این است که طراحی خیال پردازانه با استفاده مشترک از فضا و سهیم شدن در امکانات و دسترسی متعدد به عملکردهای شهری و تنوع در شیوه های زندگی می تواند برخی از تضاد های بارز بین گروه ها را از بین ببرد.
طراحی شهری فعالیتی پر هزینه تر از برنامه ریزی شهری می باشد و مستلزم به کار گیری منابع کمیاب و متخصصان حرفه ای ماهر است. این نکته حائز اهمیت است که فعالیت های طراحی شهری در جهاتی سوق داده شود که عملکردها و عوامل شکل دهنده ی شهری بیشترین تأثیر را روی رفتار کلی افراد و بافت و فرم شهر داشته باشد.

نظرات() 

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic