SURES

من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم، زیراترسیم کردن سریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد

جمعه 17 آذر 1391

سبك اصفهانی

نویسنده: REZA deylami   


شیوه اصفهانی آخرین شیوه معماری ایران است. معماری بومی آذربایجان پدید آورنده سه شیوه معماری ایران از جمله شیوه اصفهانی بود پس خاستگاه این شیوه شهر اصفهان نبوده ولی در آنجا رشد کرده و بهترین ساختمان های آن در این شهر ساخته شده اند .
شیوه اصفهانی دربرگیرنده شیوه هایی است که در نوشته های غربی به شیوه صفوی افشاری و قاجاری و زند – قاجار نامیده شده اند .
این شیوه کمی پیش از روی کار آمدن صفویان از زمان قره قویونلوها آغاز شده و در پایان روزگار محمد شاه قاجار دوره نخست آن به پایان می رسد . دوره دوم آن زمان پسرفت (انحطاط) این شیوه است که در واقع از زمان افشاریان آغاز شد و در زمان زندیان دنبال شد ولی پسرفت کامل از زمان محمد شاه آغاز شد و در دگرگونی های معماری های تهران و شهرهای نزدیک به آن آشکار شد . البته در گوشه کنار ایران در شهرهایی که به دور از این روند بودند ساختمان های ارزشمندی ساخته شد بویژه خانه های زیبایی که زمان قاجاریان ساخته شده است . از آن پس دیگر شیوه ای جانشین شیوه اصفهانی نشد و با اینکه تلاش شد این رشته پیوسته در معماری ایران پاره نشود اما دیگر معماری آن سیر و روند تکاملی پیشین را پی نگرفت .
بعد از سلسله افشاریه کریم خان زند زمام امور را در جنوب ایران به دست گرفت و شیراز را به پایتختی ایران برگزید . در زمان یکی از جانشینان او به نام لطفعلی خان در گیری هایی با آقا محمد خان ( ازایل قاجار ) رخ داد که در نهایت به شکست لطفعلی خان منجر شد و دئر سال 1209 با مرگ او سلسله زندیه نیز منقرض گردید .

ادامه مطلب

نظرات() 

جمعه 17 آذر 1391

معماری اکوتکEco Tech

نویسنده: REZA deylami   

رویکرد به زیست و اکولوژی یکی از گرایش های عمده معماران های تک است . این معماران طلایه دار استفاده از عوامل اقلیمی و محیط زیست در ساختمان هستند . " سازگاری با محیط زیست " است .
امروزه استفاده کردن از انرژی و صرفه جویی کردن یکی از دغدغه های مسائل جهانی است و برای همین منظور اجرای استانداردها و معیارهای دائمی صرفه جویی در انرژی ، تعیین و کنترل دقیق مصرف انرژی در ساختمان ، امری حیاتی به نظر می رسد . این معماری در اصل مفهوم معماری هماهنگ با طبیعت است .
از اصولی که در اکثریت کارهای ارائه شده در اکوتک به نظر می رسد ، می توان موارد زیر را بیان کرد :
تهویه طبیعی با امکان جریان هوا از سقف ، تهویه مطبوع از طریق پالایش شبانه و دمیدن هوا از زیر کف ، کنترل نور و نظایر اینها ، استفاده کردن از منابع طبیعی زیر زمینی ، استفاده کردن از انرژی منابع طبیعی همچون گرما ، نور خورشید ، باد ، انرژی گرمایی ، آب باران .

ادامه مطلب

نظرات() 


[تصویر: Feature0162_09x.jpg]


عوامل موثر بر کانسپت در طراحی: هدف – تحلیل سایت و مکان یابی ساختمان – عوامل فرهنگی اجتماعی- عوامل جغرافیایی- شرایط آب و هوایی – برنامه فیزیکی طرح – خواسته کار فرما – مقیاس و تناسبات – بررسی مصالح و تکنولوژی ساخت بنا – ابعاد انسانی و فضاهای معماری (حرایم) و الزامات تاسیساتی

ادامه مطلب

نظرات() 

جمعه 17 آذر 1391

برای طراحی هتل

نویسنده: REZA deylami   

برای طراحی هتل ابتدا 1 مصداق (نمونه هتل ساخته شده ) را بررسی می کنیم

.1 برنامه فیزیکی هتل رو مورد بررسی قرار می دهیم

برنامه فیزیکی شامل تمام ریزفضاها و بخشهای موجود در یک هتل را بصورت مجزا و بخش بخش شرح و توصیف می کند ( نقل قول را مطالعه کنید )بطور مثال ....در یک هتل چه بخش هایی لازم است ؟

بخش های اصلی === > اداری - خدماتی – سرویس دهنده – سرویس شونده – تاسیسات - ......

ادامه مطلب

نظرات() 

جمعه 17 آذر 1391

روند طراحی معماری

نویسنده: REZA deylami   

  • 1. بازدید و بررسی سایت (از نظر عوامل اثرگذار بر پروژه)
  • سایت آنالیز:بررسی قابلیت ها و مکان قرارگیری یک پروژه
  • دسته بندی اطلاعات آنالیز سایت : الف : بیرونی ب : لبه ای ج : درونی
  • الف: بیرونی :
  • 1- بلامناضعه 2- بلافصق :قابل جدا شدن از یک پروژه نیستند
  • مانند میدان ، مدرسه ، پمپ گاز و ...
  • انواع پروژه: 1- محلی 2- ناحیه ای 3- منطقه ای 4- شهری 5- فراشهری 6- بین المللی
  • 2- عوامل اقلیمی : که شامل باد ، نور ، سرو صدا و ...
  • ب: لبه ای :
  • آن دسته از عواملی که در نزدیک ترین شعاع عملکردی ایجاد تاثیر می کند
  • 2. لکه گذاری( مکان قرار گیری فضاها) و دیاگرام ارتباطی فضاها
  • ( ارتباط بین فضاهای مختلف + در نظر گرفتن تناسبات)
  • 3. مبلمان فضاها «پلانینگ» و هندسه اثر گذار بر طرح + ایده طرح
  • 4. رسیدن به پلان اولیه با مقیاس همزمان تفکر حجم (استادی مدل)

  • پروژه پایان ترم شامل طراحی مجتمع مسکونی 5 طبقه ای روی پیلت می باشد.
  • مکان سایت : بلوار ملک آباد - ابتدای خیابان نسترن - نسترن 2
  • فعالیت های گروهی شامل :
  • گروه 1: آنالیز سایت
  • گروه 2 : ضوابت و مقررات
  • گروه 3 : ساخت ماکت مادر مقیاس : 1:500 با هم جواری های اطراف

نظرات() 

جمعه 17 آذر 1391

مسجد جامع دهلی زیباترین مسجد هند

نویسنده: REZA deylami   


در بین بزرگترین مساجد جهان اسلام، این یکی کمتر شناخته و یا معرفی شده است اما بنای بی نظیر آن نشانگر زیبایی هایی است که فقط می توان در تاج محل از آن سراغ گرفت. مسجد جامع دهلی یا جامع مسجد یا مسجد جهان‌نما، از مهمترین مساجد هندوستان و از بزرگترین و زیباترین مساجد عالم اسلام است که در دهلی پایتخت هند واقع شده است. این مسجد از نوادر روزگار است و از ماسه سنگ ساخته شده و دارای دو منار و سه گنبد مرمرین می‌باشد. این مسجد عنوان بزرگترین مسجد جهان را کسب کرده‌است و روزگاری بزرگترین آنها هم بوده‌است.

 

مسجد جامع دهلی بین سال‌های 1650 تا 1656 میلادی/ 1060 تا 1066 هجری قمری به دستور شاه جهان پنجمین امپراتور گورکانی هند و سازنده تاج محل ساخته شده‌است. این مسجد روبروی قلعه سرخ، در قسمت دهلی قدیم قرار دارد و یکی از مراکز مهم مسلمانان در هند به شمار می‌رود.

زیباترین مسجد هند

ادامه مطلب

نظرات() 

جمعه 17 آذر 1391

معماری اسلامی ترکیه

نویسنده: REZA deylami   

معماری اسلامی ترکیه

کشوری است به پایتختی آنکارا که 90درصد آن در قاره آسیا و10در صد آن یا همان استانبول در قاره اروپا قرار دارد .این کشور از شرق با ایران ،از شمال به در یای سیاه واز جنوب به مدیترانه وسوریه هم مرز است. دین 99در صد مردم ترکیه اسلام وعمدتا سنی هستند. بااین حال ...
• مساجد عثمانی(تركیه)
مساجد تركیه به ویژه مساجد جامع دورة عثمانی در استانبول و ادرنه محققأ در زمرة زیباترین آثار معماری اسلامی و حتی معماری جهان قرار دارند.در این مساجد ،بر خلاف مساجد كلاسیك وایرانی،توانسته اند حجم درونی بزرگی به ویژه در جهت ارتفاع به وجود آورند.در این حجم بزرگ و ژرف ستونهایی كه...
با آنكه این مسجد و مساجد سلجوقی قبل ازآنها،در تركیه واقع است وبه دستور امرای ترك بنا شده اما نمی توان گفت كه با یك معماری تركی رو به رو هستیم ویژگیهای زیبا شناختی هنرهایی كه در زمان خود گشترش یافته اند را نمی توان به سلسله سلاطین یا به اقوام قالب نسبت داد و در همة ...
مسجد شاهزاده : این نخستین اثر استادانه سینان است,مسجد شاهزاده ظاهری کار آمد تر یابه اصطلاح جمع وجورتر دارد با اتاقی گنبددار وحیاطی که تقریبا متناسب با یکدیگر ساخته شده اند درون شبستان گنبد بزرگ مرکزی به چند نیم گنبد در هر چهار طرف راه بیدا می کند با ...

ادامه مطلب

نظرات() 

جمعه 17 آذر 1391

تحولات معماری معاصر غرب و ایران

نویسنده: REZA deylami   

«معماری معاصر ایران» تالیف امیر بانی‌مسعود توسط نشر هنر معماری قرن منتشر شد. این کتاب به بررسی تطبیقی تحولات و جنبش‌های معماری معاصر غرب و معماری ایران اختصاص دارد.

به گزارش ایبنا، محور اصلی بحث این کتاب نحوه مواجهه ایرانیان با عالم جدید و تاثیر آن در معماری ایران از دوره قاجار تا سه دهه بعد از انقلاب اسلامی است.

کتاب شامل هفده فصل است و مباحث مطرح شده در این فصل‌ها به پنج شاخه کلی شامل آشنایی ایرانیان با مباحث غربی در دوره قاجار، شامل شکل‌گیری مدرنیته ایرانی در بستر اجتماعی و فرهنگی، معماری دوره قاجار، معماری دوره پهلوی اول، معماری دوره پهلوی دوم و معماری بعد از انقلاب اسلامی تقسیم می‌شوند.

در فصل اول تحول اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران در دوره قاجار مورد بررسی قرار گرفته است که در واقع مقدمه‌ای بر تحولات معماری این دوره است. فصل‌های دوم، سوم و چهارم به مجراهای آشنایی ایرانیان با فرنگ اختصاص یافته و تاثیر اندیشه‌های غرب در محیط‌های علمی و بستر اجتماعی از دید سفرنامه‌نویسان و روشنفکران ایرانی را بررسی کرده است.

فصل پنجم این کتاب به مهم‌ترین ساختمان‌های دوره قاجار، که هم‌سو با سنت‌های ایرانی و عناصر وارداتی غرب طراحی شده‌اند، تنها در دو شهر تبریز و تهران که اهمیت بیش‌تری در این دوران داشته‌اند، می‌پردازد.

فصل ششم کارنامه حرفه‌ای اولین تحصیلکرده آکادمیک ایران، میرزا مهدی خانشقاقی(ممتحن الدوله) را مورد بررسی قرار می‌دهد و در فصل‌های هفتم و هشتم تحولات معماری ایران در زمان رضاشاه، از مجرای کارهای معماران خارجی و تحصیلکردگان ایرانی که مولف آن‌ها را نسل اول معماران معاصر نامیده، بیان شده است.

فصل‌های نهم، دهم و یازدهم نیز به بستر اجتماعی و معماری دوره پهلوی دوم، معماران تاثیرگذار این دوره که با عنوان پیشگامان نسل دوم نامگذاری شده‌اند و شکل‌گیری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران اختصاص یافته است.

فصل‌های دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم معماری بعد از انقلاب را از منظر فعالیت‌های معماران متاخر نسل دوم و برخی از معماران نسل سوم، بررسی می‌کنند. فصل‌های پانزدهم، شانزدهم و هفدهم نیز به‌ترتیب به بناهای ساخته شده در حیطه بناهای عمومی، ساختمان‌های بلند‌مرتبه و ابنیه مقدس اختصاص دارد.

در این کتاب از آن‌جایی که معماری معاصر از زاویه تاریخ اندیشه مورد بررسی قرار می‌گیرد، از شرح وقایع و حوادث تاریخی متعدد خودداری شده و فقط به برخی از جریان‌های مهم اجتماعی، که از جهت طرح اندیشه‌های جدید اهمیت به‌سزایی دارد، پرداخته شده است.

علاوه بر هفده فصل ذکر شده، این کتاب شامل بخش‌های «یادداشت مولف»، «موخره»، «منابع و مراجع»، «ماخذ تصاویر»، «نمایه» و «مقدمه انگلیسی» است.

در بخشی از «موخره» کتاب در رابطه با مدرنیته ایرانی می‌خوانیم: «یکی از سرفصل‌های مهم آشنایی روشنفکران ایرانی با مباحث غربی، شکل‌گیری «مدرنیته ایرانی‌شده»، و یا به تعبیری، «مدرنیته ایرانی» است. مدرنیته ایرانی مفهومی است که در دو دهه اخیر از طرف روشنفکران و منتقدان حوزه فرهنگ و اجتماع برای فهم واقعیت عینی متاثر از مدرنیته غربی در ایران مورد استفاده قرار گرفته، اما کمتر در میان مدعیان این مفهوم تلاشی در تعریف و بیان مشخصات این مقوله صورت پذیرفته است.»

از نکات مهم و مورد توجه چاپ این کتاب این است که برای نخستین بار کتابی در این ابعاد و با پرداخت اختصاصی به مباحث معماری معاصر در ایران و بررسی تحولات آن در دورانی خاص، به تالیف یک معمار ایرانی می‌رسد.

همچنین تصاویر موجود در کتاب، اعم از نقشه‌ها، عکس‌های بناهای معاصر و عکس‌هایی از ماکت بناهای ساخته نشده، در کنار مطالبی که به‌تناسب در بخش‌های مختلف کتاب گنجانده شده است، به دانشجویان و پژوهشگران عرصه معماری این امکان را می‌دهد که با دقت بیش‌تر و با صرف زمان کمتر به مطالعه جامع معماری معاصر در ایران بپردازند.

کتاب «معماری معاصر ایران» تالیف امیر بانی‌مسعود در بهار 88 توسط انتشارات هنر معماری قرن در قطع رحلی، در 536 صفحه گلاسه، به صورت مصور و نیمه رنگی با صحافی نفیس در شمارگان 2000 نسخه چاپ و با قیمت 34000 تومان در بازار نشر عرضه شده است.

نظرات() 

در گستره جهان امروز،
انسان، یکتاسوار عرصه ذهن، زمینه وسیعی بر شکل‌گیری افکار و ایده‌های نو به
وجودآورده‌است؛ معیارهایی موثر که با اندکی تعدیل، با تعریف خط مشی مناسب، راهگشای
افق‌های گسترده‌ای واقع شده‌است
گذشت زمان در میان هزاران گونه انتخاب و
عمل بر تداوم فیزیکی بشر افزوده و بر تعدد ساخته‌های او می‌افزاید، اما نباید
فراموش کرد که معنی حضور ما در گستره اندیشه درک خواهد شد و اندیشه یک معمار،
سازنده و سامان‌دهنده ساختاریست که وی بنا می‌کند
مبانی نظری، نظامی‌از
انگاره‌های ذهنی گوناگون است که یک یا گروهی از پدیده‌ها را توصیف و تبیین می‌کند؛
این انگاره‌های ذهنی ممکن است اعتقادی شخصی باشند، یا با استفاده از روش‌های علمی‌،
مورد آزمون‌های مختلف قرار گیرند و غالبا در مقابل دنیای واقعی مطرح ‌شوند، تمایزی
مهم که باید در شرایطی مناسب مورد بررسی قرار گیرد

ادامه مطلب

نظرات() 

جمعه 17 آذر 1391

نگاهی به وضیعت معماری معاصر :

نویسنده: REZA deylami   

عوامل گوناگونی بر روند پیشرفت جوامع بشری موثرند که از آن جمله می‌توان به عواملی نظیر: اقتصاد، جامعه شناسی، سیاست، پیشرفت‌های علمی، فلسفه و... اشاره کرد که همگی این عوامل بر دگرگونی‌های هنر و معماری نیز بسیار موثرند؛ این تحولات در معماری، آنگونه که چارلز جنکز (منتقد شهیر معاصر)، از آن یاد می کند با دوره مدرن آغاز می شود و سپس با دو دوره پست مدرن و لیت مدرن پی گرفته می شود
مدرنیسم در معماری، پس از انقلاب صنعتی و از حدود سال 1920 م آغاز می شود؛ به‌لحاظ شناخت‌شناسانه معماران مدرن به یک سبک جهانی و شاید بتوان گفت به نوعی بی سبکی معتقد بودند. در معماری مدرن فرم، ناشی از «عملکرد» است. ساختمان حاصل از سبک در معماری مدرن دارای صراحت بیان است، فرم انتزاعی و دارای خلوص و سادگی است. از آنجا که معماری مدرن نفی کننده تاریخ است، لذا ضد هر گونه تزئینات، تمثیل و استعاره‌ای است که رجعتی به تاریخ قلمداد شود. در حقیقت معماری مدرن بر اساس اصالت برنامه شکل می گیرد و در آن عملکرد، نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ بدین معنی که سازماندهی فضایی پروژه تحت تاثیر مستقیم اقتصاد قرار دارد و پروژه بر مبنای اقتصادی ترین وضیعت عناصر برنامه به وجود می آید و فرم، صورت اقتصادی طرح است! فرم، عنصری جبری است که ناشی از عملکرد و برنامه است و زیبایی‌شناسی آن زیبایی ماشینی و منتج از فناوری است

ادامه مطلب

نظرات() 

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic